,
سبد خالی است
ورود
  • صفحه اصلی
  • بلاگ
  • پشتیبانی کاویان
  • پرلاتور شیرآلات چیست؟ آموزش تعویض پرلاتور

پرلاتور شیرآلات چیست؟ آموزش تعویض پرلاتور

پرلاتور شیرآلات چیست؟ آموزش تعویض پرلاتور

آنچه در این مقاله می خوانید:


پرلاتور (aerator) چیست؟

در خروجی آب شیرآلات بهداشتی مانند آبریز شیر دوش، روشویی، ظرفشویی و خروجی شلنگ توالت از قطعه ای به نام پرلاتور یا سرشیر کاهنده مصرف آب استفاده می گردد. پرلاتورها از خانواده قطعات کاهنده هستند و هدف از بکارگیری این قطعه در شیرآلات کم مصرف، کاهش مصرف آب، کنترل جریان آب، جلوگیری از فشار زیاد آب و پاشیده شدن آب به اطراف سینک و همچنین یکنواختی خروج آب در بهترین شیرآلات است. پِرل (pearl) در انگلیسی به معنای مروارید می باشد و پرلاتور به اصطلاح آب را به جریانی مروارید مانند تبدیل می کند.

ساختار پرلاتور شیر آب

پرلاتور شیر آب از چند لایه توری و یا پلاستیکی تشکیل شده است و طراحی خاص آن باعث ترکیب آب و هوا و کاهش حداقل 50 درصدی مصرف آب می گردد. زمانی که پرلاتور شیر آب در جای خود نصب می شود بجای خروج آب خالص، ترکیبی از آب و هوا با فشار مناسب و به میزان مورد نیاز و کافی از آبریز شیر و یا شلنگ خارج می شود.

انواع پرلاتور

هر یک از انواع پرلاتور، مشخصات و کاربرد ویژه ای دارند و میزان صرفه جویی و نوع جریان آب خروجی در انواع پرلاتور، متفاوت است. مثلا کارکرد اصلی پرلاتور هوا دهنده ترکیب آب و هوا، بدون توجه چندانی به ظاهر جریان آب خروجی، است. اما پرلاتور میکادو علاوه بر ترکیب آب و هوا، جریان خروجی آب جذابی را نیز از نظر ظاهری خلق می کند.

  1. انواع پرلاتور هوا دهنده (Aerated stream)

    این نوع آبفشان هوا را با آب مخلوط می کند و جریان آب حجیم تر و سفید تر خروجی در عین ایجاد حسی نرم روی پوست، به اطرف پاشیده نمی شود. این نوع پرلاتور معمولا برای شیرآلات منزل استفاده می گردند.

  2. انواع پرلاتور
  3. انواع پرلاتور لمینار (Laminar stream)

    این نوع آبفشان مخصوص کنترل جریان آب بصورت مستقیم و بدون هوا است. برای نصب در اماکنی که جریان آب بیشتری مورد نیاز است مانند اماکن بهداشتی درمانی مناسب است.

  4. پرلاتور شیر آب
  5. انواع پرلاتور اسپری کننده (Spray system)

    در مناطقی که فشار آب کمتر از میزان مورد نیاز برای تولید جریان آب مخلوط با هوا و یا خالص لمینار است، از این نوع پرلاتور برای تولید خروجی آبی با الگوی دوش استفاده می گردد. این جریان به اندازه ای پراکنده و در عین حال متمرکز است که در هنگام شستشو تمام سطح دست را پوشش می دهد.

  6. پرلاتور یعنی چه؟
  7. انواع پرلاتور اسپری کننده باران (Rain Spray stream)

    این پرلاتور تجربه متفاوتی را برای مصرف کننده ایجاد می کند: حس دوش گرفتن مختص دستان شما. تعداد زیادی خروجی ریز آب، به تولید جریانی وسیع و اشباع شده با هوا منجر میگردند.

  8. پرلاتور شیرآلات
  9. انواع پرلاتور میکادو (Mikado stream)

    آبفشان میکادو، جریان آب را به طرحی چشمگیر تبدیل میکند. طرح خارق العاده و چهارخانه جریان آب خروجی از این پرلاتور آن را به مکمل دکوراسیون های خاص و جذاب تبدیل می کند.

پرلاتور کاهنده مصرف آب

چطور پرلاتور (آبفشان) را نصب و یا تعویض کنیم؟

جهت نصب پرلاتور از قطعه ای به نام بوش استفاده می گردد که بهمراه واشر زیر پرلاتور آب بندی بهتر را تامین می کند. بوش پرلاتور در واقع همان بخش سر عَلَمک شیرآلات است که معمولاً قابلیت جدا شد دارد و در بعضی مدل ها به کمک آچار مخصوص باز می شود. پس از قرار دادن پرلاتور در بوش بهتر است آنرا با دست در مسیر خروج آب بست و آب بندی کرد. استفاده از آچار برای محکم کردن آن، ممکن است باعث سفت شدن بیش از حد پرلاتور شود و در هنگام باز کردن و تمیز کردن رسوبات ایجاد دردسر کند.
در بعضی موارد بعلت جمع شدن شن و ماسه آب و یا تاسیسات منزل در پشت پرلاتور شیرآلات (علم شیر) و یا شلنگ، فشار آب شیرآلات کم می شود. همچنین ممکن است جریان آب از حالت مستقیم خارج شده و به اطراف پاشیده شود. در این صورت لازم است بوش پلاتور را باز کنید و توری پرلاتور را با استفاده از فشار آب و یا مسواک تمیز نمایید. اگر میزان گرفتگی پرلاتور زیاد باشد، می توانید پرلاتور را برای یکی دو ساعت درون سرکه قرار داده و پس از تمیز شدن در جای اولیه خود نصب کنید.

نقش پرلاتور در زمان تعمیر شیر اهرمی و رسوب زدایی شیرآلات

پرلاتور به دلیل ساختار توری مانند خود و قرار گرفتن در مسیر خروجی آب در شیرآلات بهداشتی، بعضی اوقات دچار گرفتگی می شود. دلیل این مسأله رسوب گرفتن پرلاتور شیر آب و یا جمع شده شن و ماسه در پشت توری پرلاتور است. در این حالت مشکل فشار کم شیر اهرمی پیش می آید و راه تعمیر شیر اهرمی، باز کردن و رسوب گیری شیر اهرمی است.
البته کم شدن فشار آب شیرآلات اهرمی دلایل دیگری از جمله جمع شدن رسوبات و شن و ماسه در پشت توری کارتریج و یا توری شیر پیسوار نیز دارد. اما شایع ترین علت کاهش فشار آب در شیرآلات اهرمی، رسوب گرفتگی توری پرلاتور شیر آب است.

تکنولوژی های جدید پرلاتور شیرآلات

تکنولوژی ساخت پرلاتور شیرآلات روز به روز در حال پیشرفت است. شرکت های سازنده پرلاتور با کمک خلاقیت خود و استفاده از تکنولوژی های جدید، انواع پرلاتور شیرآلات که کاربری آسان تری برای مصرف کنندگان دارد را روانه بازار می کنند. پرلاتور ضد رسوب و پرلاتور سکه ای دو نوع از جدید ترین انواع پرلاتور شیرالات است. با نصب پرلاتور شیرآلات ضد رسوب، به راحتی می توان با یک حرکت دست رسوبات توری پرلاتور را جدا کرد. پرلاتور سکه ای شیرآلات نیز، باز و بسته کردن و نصب و تعویض پرلاتور را به ساده ترین حد ممکن رسانده است.

پرلاتور ضد رسوب چیست؟

شرکت هایی مانند نئوپرل سوییس خلاقیت هایی در این زمینه به خرج داده و پرلاتورهایی ضد رسوب طراحی کرده اند. در این پرلاتورها به جای استفاده از شبکه توری معمولی، از مواد نرمی مانند پلاستیک استفاده می شود. به دلیل انعطاف پذیر بودن این مواد، رسوبات و املاح جمع شده با مالش دست از آبفشان ریزش می کنند و یا با هر بار باز و بسته شدن آب در اثر حرکتِ قطعه ای مانند پیستون در داخل پرلاتور، رسوب های جزئی خارج می گردند.

پرلاتور سکه ای (Chache Coin Slot) چیست؟

یکی از نکات مهم درمورد پرلاتور سکه ای شیرآلات اینست که به راحتی با دست و بدون نیاز به آچار قابل باز و تمیز کردن هستند چون ممکن است همه مصرف کننده گان به آچار دسترسی نداشته باشد.

پرلاتور چیست؟تعویض پرلاتور پرلاتورهای سکه ای بهمین منظور طراحی شده اند که با سکه یا کلید قابل باز کردن و رسوبگیری می باشند. باید مراقب باشید که به اندازه ای آنها را محکم کنید تا دفعات بعدی هم به راحتی باز شوند.
پرلاتور (سرشیر کاهنده مصرف آب) در آبریز شیر روشویی، شیر ظرفشویی، شیر حمام و خروجی شلنگ در شیر توالت کاربرد دارد. بوش و پرلاتور هم مانند سایر قطعات شیرآلات اهرمی کاویان دارای 5 سال گارانتی هستند. درصورت بروز هرگونه مشکل، سوال فنی و یا راهنمای در زمینه خرید شیرآلات با واحد خدمات پس از فروش شرکت کاویان به شماره 02122981556 تماس حاصل فرمایید.

استفاده از این مقاله صرفا با لینک فعال مجاز است.

ارسال نظر
ساناز یک سال قبل
لغو
پاسخ
0-

سلام وقتتون بخیر،من شیر سیک مدل کارن به تازگی نصب کردم،یعنی دوهفته میشه اما الان از پرلاتور آب میپاشه به اطراف،چطور میتونم بازش کنم و تمیزش کنم،هرچقدر تلاش کردم نتونستم،ممنون میشم راهنمایی کنید

شیرآلات کاویان یک سال قبل
0-

سلام و وقت هم بخیر. لطف کنید با واحد خدمات پس از فروش به شماره 02122942058 تماس بگیرید. بچه ها به صورت تلفنی راهنماییتون میکنن تا مشکل برطرف بشه.

حسین 3 سال قبل
لغو
پاسخ
1-

من دو عدد پرلاتور یا فشار شکن طلایی میخواهم

شیرآلات کاویان 3 سال قبل
4-

سلام جناب؛ معمولاً پرلاتورها به رنگ سفید یا خاکستری هستند. احتمالاً قطعه مورد نظر شما بوش پرلاتور هست که پرلاتور یا آبفشان داخلش قرار میگیره و به سر آبریز شیرآلات بسته میشه. البته ما این قطعه رو به صورت جداگانه عرضه نمی کنیم. اما اگر قبلا ً از محصولات کاویان خرید کردین و نیاز به تعویض بوش پرلاتور هست لطفا با واحد خدمات پس از فروش تماس بگیرید. در خدمتتون هستیم.

محمودی 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

باسلام وخداقوت من نتونسم جوابمو که باز کردن کاهنده به شکل دوش هست رو ببینم. باتشکر

شیرآلات کاویان 3 سال قبل
0-

سلام دوست عزیز؛ حتماً بخشی تحت این عنوان رو به مقاله اضافه می کنیم. اما برای باز کردن پرلاتور سر آبریز دوش باید قطعه ای به نام بوش پرلاتور که پرلاتور در اون قرار میگیره رو باز کنید. اگر سفت بود م یتونید از آچار کمک بگیرید.

نظرات شما