,
سبد خالی است
ورود

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

یکی از تجهیزات مهمی که با وجود کوچک بودن نقش بسیار مهمی در تاسیسات یک ساختمان دارد شیر پیسوار است. این شیر در مسیر برخی لوله های آب در ساختمان بسته می شود تا کنترل جریان آب با سهولت بیشتری انجام گیرد. شیر پیسوار فیلتردار می تواند از ورود رسوب آب به تجهیزات مانند شیرآلات نیز جلوگیری کند. در این مقاله انواع شیر پیسوار، کاربرد و جنس شیر پیسوار بررسی شده است.

آنچه در این مقاله می خوانید:


شیر پیسوار چیست؟


شیر پیسوار یک شیر کوچک و ربع گَرد است که در مسیر لوله های ورودی آب به شیر روشویی، شیر ظرفشویی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و توالت فرنگی نصب می شود و وظیفه قطع و وصل و تنظیم فشار جریان خروجی آب از لوله را بر عهده دارد. به کمک شیر پیسوار می توانید، بدون نیاز به قطع فلکه واحد یا فلکه اصلی آب ساختمان، فقط جریان آب بخش مورد نظر خود را قطع کنید. شیر پیسوار می تواند از نوع فیلتردار و یا بدون فیلتر باشد. شیر پیسوار فیلتردار دارای یک توری است که وظیفه جلوگیری از ورود شن و سنگریزه به داخل شیر آب را نیز بر عهده دارد.

شیر پیسوار (Angle Ball Valve) به اصلاح از انواع شیرآلات توپی با حساب می آید. نوعی شیر ربع گَرد که دسته کوچک آن به یک گوی یا کره سوراخ دار متصل است. با چرخاندن دسته موقعیت گوی یا کره تغییر می کند. زمانی که سوراخ کره در راستای مسیر آب قرار می گیرد جریان آب برقرار می شود و وقتی سوراخ عمود بر مسیر آب قرار می گیرد جریان آب قطع می شود.
البته در نظر داشته باشید که هر یک از لوله های آب سرد و گرم به شیر پیسوار جداگانه ای نیاز دارد. به همین دلیل نیز این قطعه معمولاً در دو رنگ آبی و قرمز، جهت تعبیه بر روی لوله آب سرد و گرم، تولید می شود.

شیر پیسوار

کاربردها و مزایای شیر پیسوار چیست؟

به طور کلی، عمر شیر پیسوال بسیار طولانی است. اگر یک محصول استاندارد خریداری کنید، با نگهداری صحیح و تمیز کردن فیلتر آن، تا سال ها نیاز به تعویض و یا حتی تعمیر آن نخواهید داشت. علاوه بر این، شیر پیسوار می تواند تا دمای 100 درجه سانتیگراد و همچنین فشار بالای آب را تحمل کند. مزایای شیر پیسوار عبارتند از:

  • امکان قطع بی دردسر جریان آب محل مورد نظر
    احتمالاً تا به حال دچار نشتی یا چکه شیرآلات، ماشین لباسشویی یا سایر موارد مشابه شده اید که برای حل آن نیاز فوری به قطع کردن جریان آب پیدا کرده باشید. یکی از کاربردهای شیر پیسوار ایجاد سرعت عمل در چنین موقعیت هایی است. با نصب شیر پیسوار شما می توانید، بدون دردسر هماهنگی با سایر واحدهای ساختمان جهت قطع فلکه اصلی یا فلکه واحد محل سکونت، تنها آب بخش مورد نظر خود را، حتی به تفکیک آب سرد و گرم، قطع کنید تا تعمیر یا تعویض شیرآلات یا تجهیزات مشکل دار را انجام دهید.
  • فیلتر کردن سنگریزه و ذرات ماسه
    شیر پیسوار فیلتردار دارای یک توری است که در نقش فیلتر ماسه و سنگریزه عمل می کند و به این ذرات اجازه ورود به شیر آب را نمی دهد. بهتر است این فیلتر را هر 6 ماه یک بار از جای خود در آورده و تمیز کنید تا رسوب آب جمع شده روی شبکه توری آن باعث گرفتگی شیر پیسوار و کاهش فشار آب نشود.
  • کنترل فشار آب خروجی از لوله ها
    همچنین، به کمک شیر پیسوار می توانید میزان فشار آب خروجی از لوله ها را نیز کنترل کنید. به طور مثال، اگر فشار آب ساختمان شما بیش از حد زیاد است و کم باز کردن شیرآلات نیز کفایت نمی کند، می توانید از شیر پیسوار کمک بگیرید و کمی آن را ببندید تا فشار آب تنظیم شود.
شیر پیسوار

انواع شیر پیسوار

شیر پیسوار به دو دسته کلی فیلتر دار و بدون فیلتر تقسیم می شود. شیر پیسوار فیلتردار یک توری دارد که مانند فیلتر عمل کرده و از ورود شن، ماسه و سنگریزه به کارتریج شیرآلات جلوگیری می کند. البته این به معنای تصفیه آب نیست و اگر سختی و ناخالصی های آب منطقه ای که در آن زندگی می کنید بالاست، همچنان نیاز به دستگاه تصفیه آب خواهید داشت.


می توان شیر پیسوار را از نظر قطر بخش اتصال یا رزوه ای که به شیلنگ پیسوار متصل می شود دسته بندی کرد. رزوه بخشی که به لوله آب متصل می شود 2/1 است اما رزوه بخشی که به شیلنگ پیسوار متصل می شود بسته به سایز رزوه شیلنگ می تواند متغیر باشد. معمولاً برای شیرآلات از شیر پیسوار 8/3، برای توالت فرنگی و فلاش تانک از شیر پیسوار 2/1 و برای ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی از شیر پیسوار 4/3 استفاده می شود. البته انواع تبدیل پیسوار نیز در بازار عرضه می شود که در صورتی که سایز شیر پیسوار و شلنگ با یکدیگر متفاوت بود می توانید از این تبدیل ها خریداری کنید.

جنس شیر پیسوار

جنس شیر پیسوار می تواند از برنج، چدن، سرب و پلاستیک باشد. استاندارد بودن و کیفیت شیر پیسوار بسیار مهم است؛ مخصوصاً زمانی که شیر پیسوار در مسیر شیر آب روشویی و ظرفشویی بسته می شود و به طور مستقیم با سلامتی کاربران مرتبط است. شیر پیسوار سربی، علاوه بر شکننده بودن، مشکلاتی برای سلامتی ایجاد می کند. سرب به مرور زمان در اثر تماس مداوم با آب شسته شده و وارد جریان آب مصرفی می شود. شیر پیسوار پلاستیکی نیز به مرور زمان ترک بر می دارد. شیر پیسوار برنجی و چدنی، از نظر قیمت شیر پیسوار و کیفیت، بهترین انتخاب هستند و ممکن است روکشی از جنس نیکل، کروم داشته باشند. پس حتماً در زمان خرید شیر پیسوار به جنس و علامت استاندارد آن توجه کنید.

تعمیر و نصب شیر پیسوار

بهتر است همیشه در زمان نصب شیرآلات از سلامت شیر پیسوار نیز اطمینان حاصل کنید. با این وجود، شیر پیسوار نیز ممکن است، مانند سایر تجهیزات و تاسیسات ساختمانی ، در گذر زمان دچار ایراد شود. این اشکالات از چکه و گرفتگی شیر پیسوار تا مشکل در بدنه یا دسته اهرمی متنوع است. بسیاری از این ایرادها، در منزل و توسط شما، به کمک یه راهنمای تعمیر شیر پیسوار قابل حل است. سایر موارد نیز با تعویض شیر پیسوار و نصب شیر پیسوار جدید برطرف می شود.


یکی از مهمترین تجهیزات مربوط به تاسیسات ساختمان، که در واقع می توان گفت مکمل شیرآلات به حساب می آید، شیر پیسوار است. شیر پیسوار امکان کنترل جریان آب و قطع و وصل آن را فراهم می کند و برای نصب در مسیر انواع شیرآلات، ماشین لباسشویی، توالت فرنگی و ... قابل استفاده است. انواع شیر پیسوار از نظر قطر بخش اتصال یا رزوه به مدل های 1/2، 3/8 و 3/4 اینچی و از نظر جنس به انواع چدنی، برنجی، پلاستیکی و حتی سربی تقسیم می شود. شیر پیسوار فیلتردار می تواند رسوب آب و سنگریزه ها را فیلتر کند اما املاح آب سنگین را تصفیه نمی کند و برای این منظور به دستگاه تصفیه آب نیاز دارید. قیمت شیر پیسوار بالا نیست، اما همین تجهیز کوچک شما را از دردسرهای بسیاری حفظ خواهد کرد. همانطور که در مقاله راهنمای خرید شیرآلات در مورد اهمیت خرید شیرآلات استاندارد تاکید شده است، خرید شیر پیسوار دارای علامت استاندارد نیز، از نظر حفظ سلامتی کاربران، اهمیت بسیار بالایی دارد.


استفاده از این مقاله صرفا با لینک فعال مجاز است.



دسته بندی: نگهداری از شیرآلات بلاگ دانستنی های شیرآلات دانستنی های شیر روشویی دانستنی های شیر ظرفشویی

ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

راهنمای از بین بردن رسوب داخل شیرآلات

راهنمای گام به گام تعمیر گرفتگی و فشار کم شیر آشپزخانه

راهنمای تعمیر چکه و گرفتگی شیر پیسوار

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

راهنمای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات طلایی

علت هرز شدن شیر آب چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

علت سفت شدن شیر های اهرمی چیست؟ چطور می توان آن را برطرف کرد؟

آموزش خانگی برطرف کردن فشار کم آب در شیر اهرمی و بررسی علت های آن

روش های خانگی از بین بردن رسوب شیرآلات و جرم گیری شیر اهرمی

آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات اهرمی

علت چکه کردن شیر اهرمی چیست؟ چگونه جلوی چکه آب را بگیریم؟

آموزش تعمیر علمک شیر ظرفشویی، تعویض اورینگ و واشر و رفع نشتی

چگونه شیرآلات را تمیز کنیم؟

نظرات شما