,
سبد خالی است
ورود

راهنمای خرید و مقایسه انواع روشویی

راهنمای خرید و مقایسه انواع روشویی

روشویی یکی از اِلِمان های کاربردی و همچنین مهم در دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام است که در کنار شیرآلات و سایر لوازم فضای مورد نظر شما را می سازد. در گذشته بیشتر یک نوع روشویی پایه دار، از جنس چینی و به رنگ سفید، تولید و عرضه می شد. در نتیجه، نیازی به بررسی انواع روشویی ها جهت انتخاب بهترین روشویی و سینک روشویی وجود نداشت. امّا امروزه انواع روشویی پایه دار، بدون پایه، کابینتی، بدون کابینت، کنجی، کنسولی و ... تولید می شود. با توجه به تنوع متریال، نوع، طرح و رنگ انواع روشویی بهتر است پیش از خرید نگاهی به یک راهنمای خرید روشویی بیندازید تا به صورت آگاهانه تصمیم گیری کنید. در این مقاله انواع روشویی از نظر محل نصب، مدل و جنس در کنار انواع سینک روشویی و مزایا و معایب هر یک بررسی شده است.


انواع روشویی را می توان از نظر محل نصب به روشویی دیواری، پایه دار و کنسولی دسته بندی کرد. روشویی دیواری ممکن است از نوع روشویی کابینتی، بدون کابینت و نیم پایه باشد. روشویی پایه دار در انواع کابینت دار و پِدِستال (بدون کابینت) تولید می شود. روشویی کنسولی نیز در واقع ترکیبی از مدل دیواری و پایه دار است. علاوه بر این، روشویی گوشه ای برای نصب در کنج دیوار به صورت دیواری و پایه دار، کابینتی و بدون کابینت طراحی شده است.

انواع روشویی از نظر محل نصب

روشویی از نظر محل نصب به دو دسته روشویی دیواری و روشویی پایه دار تقسیم می شود. روشویی کنسولی نیز در واقع ترکیبی از روشویی های دیواری و پایه دار است که محبوبیت آن به تدریج افزایش پیدا می کند. هر یک از این روشویی ها می توانند کابینتی یا بدون کابینت باشند.

روشویی دیواری

انواع روشویی که بر روی دیوار نصب می شود روشویی دیواری نام دارد. روشویی دیواری ممکن است از نوع کابینت دار و یا بدون کابینت باشد. همانطور که پیداست تفاوت این دو مدل در وجود داشتن/نداشتن کابینت زیر سینک است. در مدل های کابینتی کاسه سینک بر روی یک کابینت یا کانتر قرار گرفته و یکی یا هر دو به دیوار محکم می شوند. درحالی که در مدل های بدون کابینت، مانند روشویی دیواری، صفحه ای و روشویی نیم پایه، سینک به طور مستقیم و به تنهایی، بدون سوار شدن بر روی کابینت، به دیوار متصل می گردد.

روشویی دیواری

روشویی پایه دار

انواع روشویی پایه دار را می توان به دو دسته روشویی کابینتی و بدون کابینت دسته بندی کرد که هر یک مدل های متنوعی دارند. روشویی کابینتی پایه دار فضایی در زیر سینک، جهت قرار دادن وسایل مختلف در سرویس بهداشتی و حمام، فراهم می آورد. روشویی پایه دار بدون کابینت نیز بیشتر از نوع پِدِستال است که قدیم از نوع چینی و امروزه از نوع سنگی نیز تولید می شود.

روشویی پایه دار

روشویی کنسولی

روشویی کنسولی یکی از انواع خاص و جدید روشویی است که ظاهر منحصر به فردی دارد و اگر درست انتخاب شود می تواند مکمل دکوراسیون سرویس بهداشتی شما باشد. این نوع روشویی در واقع بر روی دیوار نصب می شود و دارای 2 یا 4 پایه تزئینی است که البته بخش کمی از وزن روشویی را نیز تحمل می کنند. روشویی کنسولی در انواع کابینت دار و بدون کابینت تولید می شود و در طرح های سلطنتی پر جزئیات و طرح های مینیمال موجود است. بهتر است این مدل روشویی را با آینه ای که در بالای آن نصب می شود به صورت ست تهیه کنید.

روشویی کنسولی

انواع روشویی بر اساس مدل

هر یک از روشویی های دیواری و پایه دار ممکن است در مدل های کابینتی و بدون کابینت تولید شوند. روشویی کابینتی فضایی جهت ذخیره کرده وسایل در سرویس بهداشتی در اختیار کاربران می گذارد. روشویی بدون کابینت مانند روشویی دیواری و روشویی نیم پایه به طور مستقیم و به تنهایی، بدون سوار شدن بر روی کابینت، به دیوار متصل می گردد و یا مانند مدل پِدِستال بر روی پایه تعبیه می شود. روشویی گوشه ای نیز برای قرار گرفتن در کنج دیوار در سرویس بهداشتی های کوچک طراحی شده است.

روشویی کابینتی (دیواری و پایه دار)

روشویی کابینت دار یکی دیگر از انواع روشویی است که برای سرویس های بهداشتی کوچک و بزرگ جذابیت دارد. شما می توانید با توجه به فضایی که در اختیار دارید این نوع روشویی را در ابعاد متفاوتی تهیه کنید. در این مدل، سینک روشویی بر روی یک کابینت و یا کانتر نصب می شود که داخل آن فضای مورد نیاز برای قرار دادن وسایلی مانند مواد شوینده، خمیردندان، صابون و سایر خرده ریزها وجود دارد. سینک روشویی ممکن است به طور کامل فضای روی کابینت را بپوشاند و یا کوچکتر از سطح کابینت باشد و بر روی کانتر فضایی جهت قراردادن لوازم تزئینی و یا کاربردی باقی بگذارد.

کابینتی که سینک بر روی آن سوار است می تواند از نوع دیواری یا پایه دار باشد. همانطور که مشخص است مدل های دیواری بر روی دیوار نصب می شود و از سطح زمین فاصله دارد. امّا مدل های پایه دار بر روی زمین قرار می گیرد و به همین علت نیز وزن بیشتری را تحمل می کند. در نتیجه، به شما در انتخاب ابعاد و جنس سینک و کانتر آزادی بیشتر می دهد.

جنس کابینت زیر سینک می تواند از چوب، PVC و سنگ باشد و خود سینک هم از موادی مانند سرامیک، چینی، سنگ و شیشه ساخته می شود. همانطور که می دانید سنگ وزن بیشتری نسبت یه سایر مواد اولیه دارد و در صورتی که کابینت یا سینک یا هر دوی آن ها را از جنس سنگ انتخاب می کنید بهتر است کابینت از نوع پایه دار باشد و یا در سایز کوچکتری خریداری شود. کابینت روشویی استاندارد معمولاً 80 سانتی متر ارتفاع، 40 تا 55 سانتی متر عرض (عمق) و 40 تا 60 سانتی متر طول دارد.

روشویی دیواری کابینتی

مزایای روشویی کابینت دار

  • کابینت زیر سینک فضای بسیار مناسبی جهت نظم دادن به سرویس بهداشتی و قرار دادن لوازم مورد نیاز فراهم می آورد.
  • برای سرویس های بهداشتی کوچک و بزرگ کاربردی است و بسته به نیاز خود می توانید مدل مناسبی را تهیه کنید.
  • از آنجا که انواع دیواری روشویی کابینتی با فاصله از زمین قرار می گیرد، استفاده از این مدل ها باعث سهولت شستشوی زمین زیر روشویی می شود و نگرانی ای بابت جرم گرفتن یا پوسیدگی دیواره و پایه های باکس وجود ندارد.
  • از آنجا که روشویی کابینتی پایه دار بر روی زمین قرار می گیرد تحمل فشار و وزن بیشتری دارد. در نتیجه محدودیتی برای انتخاب جنس کابینت و سینک وجود ندارد و می توانید خرید با خیال آسوده از میان انواع سنگی انجام دهید.

معایب روشویی کابینت دار

  • در صورتی که جنس پیشخوان کابینت با کیفیت نباشد و بر روی آن، خصوصاً اگر طول زیادی داشته باشد، از سینک روشویی سنگین استفاده شود، فرم اولیه خود را از دست داده و اصطلاحاً شکم می دهد.
  • اگر از روشویی کابینتی پایه دار استفاده می کنید، تمیز کردن اطراف پایه آن نیاز به صبر و حوصله بیشتری دارد. در صورتی که جنس پایه ها یا خود باکس از چوب باشد بهتر است هر چه کمتر در معرض آب قرار گیرد. علاوه بر این پایه های سنگی نیز در صورت تماس با آب به مرور زمان جرم و رسوب را نمایش می دهد.
  • روشویی کابینتی دیواری تحمل وزن کمتری نسبت به انواع پایه دار دارد.

روشویی پایه دار پِدِستال (بدون کابینت)

روشویی پایه دار (pedestal sinks) از قدیمی ترین و همچنان رایج ترین انواع روشویی است. این نوع روشویی دارای یک پایه بلند معمولاً استوانه ای است که بر روی زمین قرار دارد و کاسه سینک بر روی آن تعبیه و به دیوار محکم می شود. زمانی که خروجی لوله آب سرد و گرم در ارتفاع پایینی قرار دارد و قصد تخریب دیوار برای نصب شیرآلات روشویی توکار را ندارید بهترین گزینه استفاده از روشویی های پایه دار و کابینتی است که لوله های آب را می پوشانند. در ابتدا این نوع روشویی ها معمولاً در رنگ سفید و با مدل مشخصی به بازار ارائه می شد، امّا امروزه می توانید در انواع رنگ ها و طرح های کلاسیک و مدرن آن ها را بیابید. توجه کنید در حال حاضر انواع روشویی دیواری و کابینتی کم کم جای این مدل را گرفته است.

سینک های پایه دار معمولاً از جنس سنگ یا چینی است. قیمت انواع سینک روشویی چینی طور کلی پایین تر از انواع سنگی است، امّا مقاومت روشویی های سنگی بالاتر است و به دلیل سطح کمتر متخلخل خود سطح بالاتری از نظر بهداشت را نیز فراهم می آورد.

روشویی پِدِستال پایه دار

مزایای روشویی پایه دار

  • در صورتی که امکان کار گذاشتن لوله های آب، اتصالات و باکس مرکزی شیرآلات توکار را در داخل دیوار ندارید، بهترین راه پوشانده خروجی آب و شیلنگ های پیسوار استفاده از سینک های پایه دار یا کابینتی است.
  • روشویی پایه دار از نظر طرح و رنگ متنوع است و برای کمترین فضا در سرویس بهداشتی و حمام خود می توانید یک سینک روشویی پایه دار مناسب بیابید.

معایب روشویی پایه دار

  • با اینکه روشویی پایه دار در طرح هایی مختلفی عرضه می شود امّا در کل قدیمی است و برای طرفداران دکوراسیون های مدرن جذابیت چندانی ندارد.
  • تمیز کردن این مدل به دلیل پایه بلند آن کمی دشوارتر از تمیز کردن سایر انواع روشویی است، به خصوص اگر در سرویس های بهداشتی عمومی نصب گردد.
  • معمولاً پایه این نوع روشویی ها دارای ارتفاع استاندارد 85 سانتی متر است و قابلیت تنظیم ندارد. در نتیجه استفاده از روشویی پایه دار برای افراد کوتاه قد و کودکان ممکن است دشوار باشد.

روشویی دیواری بدون کابینت

روشویی دیواری یکی دیگر از پرکاربردترین انواع روشویی است که بدون سوار شدن بر روی پایه و یا کابینتی در زیر آن، به طور مستقیم بر روی دیوار نصب می شود. به همین دلیل نصب صحیح آن اهمیت زیادی دارد تا به این راحتی شل نشود. زمانی که لوله کشی به صورت توکار است و خروجی لوله های آب در فاصله مناسبی از کف قرار دارد می توانید از این نوع روشویی استفاده نمایید. جنس سینک روشویی دیواری معمولاً چینی و یا سنگ است.

روشویی دیواری

مزایای روشویی دیواری

  • به دلیل نداشتن کانتر(کابینت) و یا پایه حداکثر صرفه جویی در استفاده از فضای سرویس بهداشتی یا حمام را فراهم می آورد.
  • تمیز کردن آن ساده است چون علاوه بر نداشتن پایه، حجم کمتری نسبت به سایر انواع روشویی دارد.
  • برای سرویس های بهداشتی کوچک بسیار کاربردی است چراکه حجم کمی اشغال می کند و باعث دلبازتر به نظر رسیدن فضا می شود.
  • روشویی دیواری دکوراسیونی مینیمال پدید می آورد.
  • امکان تنظیم ارتفاع نصب این نوع روشویی (در محدوده ای که لوله کشی اجازه می دهد) وجود دارد.

معایب روشویی دیواری

  • از آنجایی که زیر این نوع سینک کابینتی وجود ندارد امکان استفاده از این فضا برای قراردادن وسایلی مانند حوله، مواد شوینده و ... نیست. البته می توانید از شلف یا کابینت زمینی در زیر روشویی دیواری استفاده نمایید.
  • به دلیل اینکه سینک روشویی دیواری بر روی کانتر سوار نشده است و فقط به دیوار متصل است، نصب آن باید با دقت بیشتری انجام گیرد تا به مرور از جای خود کنده نشود. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که جنس روشویی دیواری از سنگ و در نتیجه وزن آن سنگین باشد.

روشویی دیواری نیم پایه

روشویی نیم پایه یکی از انواع روشویی دیواری است که ظاهری مانند یک روشویی پایه دار نصفه دارد که پایه آن تا زمین امتداد نیافته است. فایده این نصف پایه در پوشاندن اتصالات و خروجی لوله های آب بیرون زده از دیوار است. بعضی کاربران تمایلی به خرید روشویی پایه دار پِدِستال و یا کابینتی ندارند و از طرفی نمی خواهند اتصالات مورد بحث بر روی دیوار نمایان باشد. بنابراین، یک روشویی نیم پایه با طرحی خاص می تواند گزینه مناسبی باشد.

روشویی نیم پایه

مزایای روشویی نیم پایه

  • برای پوشاندن اتصالات، لوله ها و خروجی های آب بر روی دیوار، بدون نیاز به خرید روشویی کابینتی یا پِدِستال گزینه مناسبی است.
  • تمیز کردن آن مانند سایر روشویی های دیواری به نسبت مدل های پایه دار ساده تر است.
  • امکان تنظیم ارتفاع نصب این نوع روشویی (در محدوده ای که لوله کشی اجازه می دهد) وجود دارد.

معایب روشویی نیم پایه

  • از نظر ظاهری ممکن است زیباترین گزینه موجود در بازار نباشد.
  • به دلیل نداشتن کابینت فضایی جهت قرار دادن خرده ریزها فراهم نمی آورد.

تناسب شیر روشویی و روشویی

انواع روشویی و شیرآلات روشویی از استانداردهای مشخصی پیروی می کنند که به جز موارد خاص با یکدیگر همخوانی دارند. به عبارت دیگر، انواع شیر روشویی قابل نصب بر روی انواع روشویی است. اما در زمان خرید باید به تناسب تعداد سوراخ های روی روشویی و مدل شیر روشویی توجه کنید. انواع سینک در مدل های تک سوراخ، دو و سه سوراخ تولید می شود و انواع شیر روشویی نیز برای نصب به تعداد مشخصی سوراخ بر روی سینک نیاز دارد. به طور مثال اگر شیرآلاتی کلاسیک با دو پایه خریداری کرده اید حتماً باید یک روشویی با دو سوراخ خریداری کنید و برعکس.

نکته دیگر اینکه شیرآلات روشویی مناسب برای روشویی کاسه ای از انواع شیر روشویی پایه بلند و یا شیر روشویی توکار است. مگر اینکه کنار یا درون روشویی برآمدگی مناسبی جهت نصب شیر روشویی تعبیه شده باشد که در این صورت دست شما در انتخاب از میان انواع شیر روشویی معمولی نیز باز است. جهت آشنایی با شیرآلات روشویی و مطالعه نکات مهم جهت خرید بهترین شیر روشویی می توانید به مقاله راهنمای خرید شیر روشویی مراجعه نمایید.

استانداردهای تولید شیر روشویی و روشویی با یکدیگر همخوانی دارد. پس در زمان تهیه انواع شیرآلات برای روشویی مشکلی وجود ندارد. در صورت نیاز به اطلاعات کامل برای انتخاب شیرآلات به صورت کلی، می توانید به راهنمای خرید شیرآلات مراجعه نمایید.



استفاده از این مقاله صرفا با لینک فعال مجاز است.



دسته بندی: دانستنی های دکوراسیون بلاگ دانستنی های شیر روشویی

ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

راهنمای خرید و مقایسه انواع روشویی

راهنمای خرید و مقایسه انواع سینک ظرفشویی

حمامی دریایی

حمامی کلاسیک و دنج

حمامی رویایی و آرامش بخش

نظرات شما