,
سبد خالی است
ورود

راهنمای خرید علم دوش

راهنمای خرید علم دوش

یکی از کاربردی ترین تجهیزات در سرویس حمام علم دوش است که با نام علمک دوش یا علم دوش یونیکا نیز خوانده می شود. کیفیت و امکانات این محصول نقش مهمی در کیفیت استحمام دارد و طرح و رنگ آن نیز مکمل دکوراسیون در حمام است. علم دوش را می توان از نظر کاربرد به علم دوش تک کاره و علم دوش دوکاره تقسیم کرد. این محصول بر اساس نوع نصب نیز به انواع علم دوش توکار و روکار دسته بندی می شود. در نهایت، انواع سردوش معمولی، هوا مخلوط و پرفشار مکمل امکانات علمک دوش است. در این راهنمای خرید علم دوش علاوه بر معرفی کاربردی انواع علم یونیکا، جنس و مزایا و معایب هر کدام، نکات مهم در زمان خرید علم دوش بررسی شده است.


علم دوش یا علم یونیکا در انواع مدل های علم دوش تک کاره و علم دوش دوکاره به بازار عرضه می شود. قیمت علم دوش متنوع است و به صورت کلی قیمت علم دوش دوکاره از قیمت علم دوش تک کاره بالاتر است. علم دوش یونیکا را می توان از نظر محل نصب نیز به انواع علمک دوش روکار و توکار تقسیم کرد. مدل روکار به صورت کامل بر روی دیوار نصب می شود و علم یا شیلنگ آن قابل مشاهده است. مدل توکار در داخل دیوار نصب می شود و تنها سردوش آن قابل رویت است که می تواند از نوع سردوش سقفی توکار و یا سردوش دیواری توکار باشد. علاوه بر این سردوش ها، چه ثابت و چه متحرک، می توانند از نوع سردوش معمولی، هوا مخلوط و پرفشار باشند.

علم دوش تک کاره

انواع علم دوش

علم یونیکا یکی از تجهیزات مهم در سرویس حمام است که انواع مختلفی دارد. علم دوش تک حالته معمولاً دارای یک شیلنگ کوتاه برای اتصال به شیر حمام، جا صابونی، یک علم بلند و سردوش ثابت است. در صورتی که علم دوش دوحالته، علاوه بر قطعات ذکر شده، دارای یک شیلنگ بلند برای اتصال دوش تلفنی به شیر حمام، یک سردوش تلفنی و ‌یک شیر جهت دهنده برای تعیین محل خروج آب از سردوش ثابت یا متحرک است. علمک دوش یا علم دوش را می توان از نظر تک/دوکاره بودن، محل نصب، طرح و جنس دسته بندی کرد. سر دوش نیز، چه ثابت و چه متحرک، می تواند یکی از انواع معمولی، کاهنده یا هوا مخلوط و پرفشار باشد. بعضی مدل های سردوش چند حالت پاشش آب دارند که به واسطه یک زائده کوچک قابل کنترل است. با چرخاندن یا تغییر وضعیت این زائده محل خروج و فشار آب و در نتیجه نوع پاشش آن بسته به نیاز شما، تغییر می کند.

علم دوش تک کاره

علم یونیکا تک کاره فقط دارای یک سردوش است که می تواند از نوع ثابت و یا متحرک باشد. مدل های قدیمی علم دوش تک حالته معمولاً یک سردوش ثابت دارند که بر روی علمک متصل به دیوار نصب می شود و کاربر نمی تواند برای استفاده روزمره آن را از جای خود جدا کند.اما مدل های جدیدتر علم دوش تک کاره یک سردوش متحرک دارند که می توان آن را به عنوان سردوش ثابت در گیره تعبیه شده بر روی دیوار محکم کرد و یا به عنوان دوش دستی و به صورت متحرک از آن استفاده کرد. کارایی بالا در عین جمع و جور بودن و مناسب بودن قیمت علم دوش تک کاره مزایای اصلی این محصول است.

علم دوش تک کاره

مزایای علم دوش تک کاره

  • علم دوش تک کاره جمع و جور است و کارایی بالایی دارد. در صورتی که سردوش آن از نوع متحرک باشد هم می تواند به عنوان سر دوش ثابت و هم متحرک مورد استفاده قرار گیرد.
  • قیمت علم دوش تک کاره از مدل های دوکاره مناسب تر است.

معایب علم دوش تک کاره

  • در صورتی که سر دوش علم یونیکا تک کاره از نوع سر دوش ثابت باشد، دیگر نمی توان آن را به عنوان دوش تلفنی از جای خود خارج و استفاده کرد.
  • در صورتی که سردوش علم یونیکا تک کاره هم به عنوان سردوش ثابت بر روی گیره محکم شود و هم به عنوان دوش دستی مورد استفاده قرار گیرد، احتمالاً سطح خروجی آب آن پهنای کم تری دارد.

علم دوش دوکاره

علم دوش دوحالته یا یونیورست دارای دو سر دوش، یکی ثابت و دیگری متحرک، است. محل خروج آب از سردوش مورد نظر توسط کاربران و به کمک یک شیر جهت دهنده تعیین می شود. سردوش ثابت بر روی علمِ متصل به دیوار و یا داخل سقف و دیوار حمام نصب می شود و در جای خود ثابت است. اما سردوش متحرک، که به واسطه یک شیلنگ به شیر حمام متصل است، بر روی پایه نگهدارنده علم دوش نصب می شود و کاربر می تواند آن را از گیره خود آزاد و برای شستشوی حمام و دوش سریع استفاده کند. مهمترین مزیت سر دوش ثابت پهن بودن سطح آن و مهمترین مزیت دوش تلفنی دامنه دسترسی بالای آن است. علم دوش دوکاره این دو مزیت را یکجا دارد.

علم دوش دوکاره

مزایای علم دوش دوکاره

  • سردوش ثابت در علم دوش دوکاره معمولاً پهن تر است و مساحت بیشتری دارد. در نتیجه، فضای بیشتری را در زمان شستشو پوشش می دهد.
  • ظاهر شکیل و زیباتری نسبت به انواع علم دوش تک کاره دارد.

معایب علم دوش دو کاره

  • قیمت علم دوش دوکاره نسبت به مدل های تک کاره بالاتر است.
  • در صورت کوچک بودن حمام شما، ممکن است انتخاب چندان مناسبی نباشد.

علمک دوش و شیر حمام

از آنجایی که علم دوش و شیر دوش حمام در کنار یکدیگر نصب می شوند در زمان خرید به هارمونی آن ها از نظر رنگ و مدل توجه کنید. استاندارد تولید شیر حمام و علم دوش نیز با یکدیگر هماهنگی دارد و انواع علم دوش یونیکا قابل نصب بر روی انواع شیر حمام است. خوشبختانه تنوع مدل و قیمت شیر حمام و علم دوش به قدری بالاست که حتماً می توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود ترکیبی موزون با دکوراسیون سرویس حمام مورد نظرتان خریداری کنید. معمولاً ابتدا شیرآلات حمام به صورت ست با سایر شیرآلات منزل خریداری می شود و سپس علمک دوش متناسب با آن. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب شیر مخلوط حمام می توانید راهنمای خرید شیر حمام را مطالعه نمایید.

انواع علمک دوش از نظر محل نصب

علمک دوش را می توان از نظر محل نصب به انواع روکار و توکار دسته بندی کرد. مدل های روکار بر روی دیوار نصب می شود و اجزای آن مانند لوله علمک قابل مشاهده است. امّا لوله های علم دوش توکار در داخل دیوار یا سقف قرار می گیرد و تنها سردوش خارج از دیوار یا سقف دیده می شود.

علم دوش روکار

علم دوش روکار همان انواع علم های قدیمی و همچنان رایج است که بر روی دیوار نصب می شود و در مدل های تک و دوکاره عرضه می شود. مدل های تک کاره علم دوش روکار دارای یک سر دوش (ثابت یا متحرک) و یک لوله میله ای یا شیلنگ است که بر روی قلاب دیواری قرار می گیرد. مدل های دوکاره علم دوش روکار دارای دو سردوش (ثابت و متحرک) و یک شیلنگ دوش تلفنی و یک لوله علم است.

علم دوش روکار دوکاره

دوش توکار

بخش عمده ساختار لوله های دوش توکار در داخل دیوار تعبیه می شود و سردوش آن می تواند از نوع سردوش سقفی یا سردوش دیواری باشد. همانطورکه از اسم این نوع سردوش ها پیداست مدل سقفی بر روی سقف و مدل دیواری بر روی دیوار قرار می گیرد. دوش توکار در انواع مدل های فلت، تنسو، شیپوری و... تولید و عرضه می شود و می تواند تک کاره و دوکاره باشد. این نوع دوش جذابیت ظاهری بیشتری فراهم می آورد و مکمل شیرآلات توکار است.

 دوش توکار دیواری دوکاره

علم دوش فلت

علم دوش فلت از شیک ترین انواع علم دوش و مکمل انواع شیر حمام به سبک فلت است. سطوح صاف و زوایای قائمه در فرم علم یونیکا فلت کاملا به چشم می آید و در طراحی آن از سطوح منحنی استفاده نمی شود. لوله های این نوع علم به شکل مکعب مستطیل و سر دوش آن مربعی و مسطح است. علم دوش فلت انتخابی ایده آل برای سرویس های حمام مدرن است و شاید تنها عیب آن این باشد که لکه های آب را بیشتر نشان می دهد. البته این مساله به راحتی قابل حل است و کافی است سطح آن با دستمال و یا حوله نخی خشک شود. این محصول در رنگ های متنوع به بازار عرضه می شود و قیمت انواع دوکاره آن بالاتر از انواع تک کاره است.

جمع بندی

یکی از مهمترین تجهیزات حمام، علم دوش است که در انواع مختلف علم دوش تک کاره و علم دوش دوکاره و از جنس آلیاژ برنج، استیل، پلاستیک و... تولید می شود. علمک دوش می تواند به صورت روکار و توکار (با سردوش سقفی یا دیواری) نصب شود و از نظر سبک طراحی نیز به مدل های فلت، تنسو، شیپوری و ... تقسیم می شود. از طرفی دیگر سردوش علم نیز در انواع سردوش معمولی، هوا مخلوط و پرفشار موجود است و شما می توانید با توجه به نیاز و بودجه خود، قیمت علم دوش و نکات این راهنمای خرید علم دوش مناسب ترین مدل را انتحاب کنید. استاندارد تولید شیر حمام و علم دوش با یکدیگر همخوانی دارد تا دستتان در زمان تهیه شیرآلات برای علمک دوش فعلی خود باز باشد و هنگام انتخاب انواع شیرآلات محدودیتی نداشته باشید. در راهنمای خرید شیرآلات می توانید اطلاعات کاملی در مورد نحوه انتخاب شیرآلات استاندارد و باکیفیت مطالعه نمایید.


استفاده از این مقاله صرفا با لینک فعال مجاز است.



دسته بندی: دانستنی های شیرآلات بلاگ دانستی های شیر حمام

ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

راهنمای گام به گام تعمیر گرفتگی و فشار کم شیر آشپزخانه

مزایا و معایب شیرآلات توکار چیست؟

راهنمای خرید شیرآلات توکار

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

شیرآلات مدرن؛ کنترل صوتی شیر ظرفشویی تا کاهش ترافیک اطراف سینک!

شیر مخلوط چیست و انواع آن کدام است؟

راهنمای خرید علم دوش

راهنمای ترمیم آبکاری شیرآلات دست دوم در منزل

مزایا و معایب شیرآلات طلایی (براق و مات)

آیا قیمت شیرآلات مورد نظر شما عادلانه است؟

راهنمای جامع خرید شیرآلات استاندارد و باکیفیت

بررسی جنس، کیفیت، مزایا و معایب شیرآلات سفید

شیرآلات بهداشتی کم مصرف لزوماً فشار آب را کاهش نمی دهد! چرا؟

چطور بهترین شیر حمام (شیر دوش حمام) را انتخاب کنیم؟

راهنمای مقایسه و انتخاب بهترین شیر توالت (شیر دستشویی)

بهترین و پرفروش ترین شیرآلات ایرانی

راهنمای مقایسه و انتخاب بهترین شیر ظرفشویی (آشپزخانه)

قیمت خرید و مشخصات شیرآلات اهرمی

آیا می دانید تولید شیرآلات بهداشتی (شیرآلات ساختمانی) چگونه است؟

راهنمای مقایسه و انتخاب بهترین شیر روشویی

قیمت و خرید شیرآلات لوکس کاویان

شیرآلات ارزان کاویان

مقایسه انواع آبکاری و معرفی بهترین رنگ شیرآلات!

تولید و ساخت شیرآلات در ایران از چه سالی شروع شد؟

6 نکته درباره صرفه جویی در مصرف آب

تاریخچه شیرآلات در جهان

چرا شيرآب سرد هميشه درسمت راست تنه شيرآلات (از روبرو) قرار دارد؟

نظرات شما