,
سبد خالی است
ورود

علت چکه کردن شیر اهرمی چیست؟ چگونه جلوی چکه آب را بگیریم؟

علت چکه کردن شیر اهرمی چیست؟ چگونه جلوی چکه آب را بگیریم؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از نصب شیرآلات و یا مدتی استفاده از شیرآلات رخ دهد، چکه کردن شیر اهرمی است. چکه کردن شیر آب علاوه بر به هدر رفتن آب باعث ایجاد رسوب و لک و حتی خیس شدن اطراف شیر آب می گردد. اما چگونه جلوی چکه اب را بگیریم و رفع چکه آب در شیر اهرمی را انجام دهیم؟ اولین مرحله از تعمیر چکه شیر آب اهرمی تشخیص صحیح علت چکه کردن شیر اهرمی است. ابتدا بدانید: چرا شیر آب چکه می کند تا بتوانید اقدام مناسب در جهت برطرف کردن آن را انجام دهید. در این مقاله انواع دلیل چکه شیر آب و مراحل گام به گام رفع چکه شیر آب مورد بررسی قرار گرفته است.

آنچه در این مقاله می خوانید:


چکه کردن شیر آب یکی از شایع ترین علت های به هدر رفتن آب است. روش رفع چکه آب در شیر اهرمی به محل و دلیل چکه شیر آب بستگی دارد. محل چکه شیر اهرمی می تواند زیر دسته اهرمی، محل اتصال شیر به لوله آب، کف شیرآلات روشویی و ظرفشویی، اطراف آبریز و... باشد. بسته به این که چکه کردن شیر اهرمی در کدام بخش شیرآلات رخ داده فرایند تعمیر چکه شیر آب اهرمی متفاوت است.

مراحل گام به گام رفع و تعمیر چکه شیر آب اهرمی

چکه کردن شیر اهرمی می تواند در بخش های متفاوتی از شیرآلات رخ دهد که از چکه کردن شیر آب از محل اتصال شیر به لوله کشی تا نشت آب از زیر دسته اهرمی و یا تنه شیرآلات گسترده است. علت چکه کردن شیر آب در هر یک از این بخش ها متفاوت است و راه حل خاص خود را دارد. ابتدا محل دقیق چکه کردن شیر اهرمی را بیابید و با توجه به دلیل چکه شیر آب، راه حل مناسب جهت رفع چکه آب در شیر اهرمی را از موارد زیر انتخاب کنید.

شایع ترین علت چکه کردن شیر اهرمی: اشکال در کارتریج

شیرآلات اهرمی از بادوام ترین انواع شیرآلات هستند که چکه کردن آن ها به این سادگی اتفاق نمی افتد. رایج ترین علت چکه شیر اهرمی خصوصاً اگر از ریز دسته اهرمی باشد، بروز اشکال در کارتریج است. با دنبال کردن مراحل زیر به آسانی می توانید کارتریج شیر اهرمی مورد نظر خود را تعویض و در جهت رفع چکه شیر اهرمی اقدام کنید:

  1. ابتدا جریان آب را از فلکه اصلی و یا به کمک دو عدد شیر پیسوار آبی و قرمز کوچک زیر سینک روشویی و ظرفشویی قطع کنید.
  2. نگین آبی و قرمز (در بعضی مدل ها فلزی و در بعضی مدل ها پلاستیکی) را از جای خود در آورید. این بخش همان نشانگر آب سرد و گرم است که بسته به مدل ممکن است در پشت و یا جلوی دسته اهرمی قرار گرفته باشد.
  3. پیچ زیر نگین آبی و قرمز را به کمک آچار آلن باز کنید.
  4. دسته اهرمی شیر را با کمی فشار از جای خود خارج کنید.
  5. پس از برداشتن دسته اهرمی، قالپاق شیر را که مانند یک درپوش است مشاهده می کنید. قالپاق را به راحتی و با چرخش دست از جای خود خارج کنید.
  6. با خارج کردن قالپاق با یک مهره بزرگ زرد رنگ روبه رو می شوید که اصطلاحاً مهره کارتریج نام دارد. این مهره را به وسیله آچار در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شود.
  7. اکنون کارتریج معیوب را از جای خود خارج کنید و آن را با یک کارتریج نو تعویض کنید. دقت کنید پایه های کارتریج نو حتما در جای خود بر روی بدنه شیر قرار گیرد.
  8. به ترتیب مهره کارتریج، قالپاق، دسته اهرمی و پیچ و نگین را در جای خود نصب کنید.
  9. فلکه آب را باز کنید. چکه کردن شیر آب مورد نظر باید برطرف شده باشد.

علت نشت و تعمیر چکه شیر آب اهرمی از زیر دسته

اگر چکه کردن شیر اهرمی از زیر دسته شیر اهرمی رخ می دهد، سفت بودن مهره کارتریج را بررسی نمایید. چنانچه مهره کارتریج به اندازه کافی سفت شده، اما نشتی آب از زیر دسته رفع نشده است، مشکل می تواند ناشی از کارتریج معیوب یا ترک دار باشد که در این صورت با تعویض کارتریج شیر اهرمی می توان چکه شیر آب را تعمیر کرد.

چکه کردن شیر اهرمی

علاوه بر این، اگر تراشکاری کف کارتریج به درستی انجام نشده باشد، اورینگ کف کارتریج با محل قرار گرفتن آن درون شیر چفت نمی شود. در این حالت برای رفع نشتی و تعمیر چکه شیر آب، کافی است صرفاً کارتریج را تعویض کنید. اما اگر تراش جای کارتریج درون شیر با کیفیت کافی انجام نشده باشد و نشتی زیر دسته اهرمی باز هم به دلیل آب بند نبودن کارتریج (از کف) رخ دهد، شیر باید بطور کامل تعویض گردد.

دلیل و تعمیر چکه شیر آب از سر آبریز و اطراف بوش پرلاتور

ممکن است چکه شیر اهرمی در اطراف سر آبریز دوش و یا اطراف سر آبریز علم شیر ظرفشویی و روشویی خود را نشان دهد. در این حالت، اشکال ناشی از واشر علمک شیر ظرفشویی یا روشویی و یا آبریز حمام است. این مشکل با تعویض این واشر حل می شود. در صورتی که به دنبال اطلاعات تخصصی بیشتر در مورد تعمیر نشت آب از شیر ظرفشویی و یا آموزش تعمیر علمک شیر ظرفشویی هستید می توانید مقاله تعمیر شیر ظرفشویی را مطالعه نمایید.
چکه کردن آب از شیر توالت ممکن است در اطراف نقطه اتصال بدنه به شلنگ خود را نشان دهد که ناشی از آب بند نبودن واشر شلنگ توالت است. حتماً قبل از اقدام به تعویض شیرآلات و یا شلنگ توالت، از آب بند بودن واشر شلنگ توالت (در نقطه اتصال به بدنه شیر توالت) اطمینان حاصل کنید.

علت چکه کردن شیر آب از زیر سوپاپ شیرآلات دوش و تعمیر آن

در صورت چکه کردن آب از زیر سوپاپ شیرآلات دوش، ممکن است سوپاپ به درستی بسته نشده باشد و یا اورینگ های سوپاپ مشکل داشته باشند. برای رفع کردن چکه در این حالت می توان سوپاپ را دوباره در جای خود نصب کرد و یا اورینگ های سوپاپ را تعویض کرد. اگر در این صورت مشکل حل نشود و اشکال از ماشین کاری شیر و یا ماشین کاری جای سوپاپ باشد، به صرفه ترین راه حل، خرید شیرآلات جدید است.

علت و تعمیر چکه شیر آب اهرمی از نقطه اتصال به لوله کشی سرد و گرم

چکه کردن شیر اهرمی در شیرهای توالت و دوش ممکن است ناشی از عدم سفت کردن کافی هر دو مهره و یا یکی از آنها در هنگام نصب شیر به دیوار باشد. در نتیجه آب، از بخش ورودی لوله به شیرآلات (نزدیک به دیوار) نشتی دارد. اگر مهره ها به درستی سفت شده باشند و واشر مناسب هم به کار رفته باشد ولی چکه کردن شیر اهرمی ادامه داشته باشد، ممکن است اورینگ بین دنده چپ و تنه ایراد داشته و یا فرسوده شده باشد.

نکته: در شیرهایی که به دیوار نصب می شود عمود بودن هر دو مجرای آب سرد و گرم به دیوار بسیار مهم و نشان دهنده دقت در سیستم لوله کشی داخلی ساختمان است. علت چکه کردن شیر آب

علت و رفع چکه شیر آب از کف شیر ظرفشویی یا شیر روشویی (نقطه قرار گرفتن شیر بر روی سینک)

علت چکه کردن شیر آب از کف شیر ظرفشویی و یا روشویی می تواند خرابی اورینگ و یا قرار ندادن اورینگ در کف شیر باشد. این مشکل با تعویض اورینگ و یا قرار دادن یک اورینگ مناسب در جای تعبیه شده (زیر شیر) حل می گردد. در غیر این صورت دلیل چکه شیر آب ممکن است عدم نصب صحیح شیر ناشی شده باشد و راه رفع چکه شیر آب، نصب دوباره آن توسط متخصصین است. بعضی اوقات ممکن است، سینک دارای سوراخی بزرگتر از نشیمن شیرآلات باشد (بر اثر ناشیگری نصاب در هنگام ایجاد سوراخ در سینک و یا از ابتدا) که باعث نشتی از محل کف شیر آب می شود. در این حالت اگر محل قرار گرفتن سینک بر روی شیر به کمک چسب آکواریوم آب بندی نشود، سینک باید تعویض گردد.

اگر در شیرآلات روشویی و ظرفشویی، چکه کردن شیر آب از زیر سینک اتفاق افتاده است، علت چکه کردن شیر آب می تواند خرابی اورینگ شلنگ در نقطه اتصال به شیر و یا خرابی واشر مهره شلنگ باشد. در این صورت برای رفع چکه شیر اهرمی بهتر است، شیرآلات را باز و اورینگ شلنگ و واشر را چک کنید. در صورت مشکل داشتن این قطعات، با تعویض آن ها چکه کردن شیر اهرمی برطرف می شود.

علت چکه کردن آب از اتصالات مونتاژ شده علم یونیکا

علت چکه آب از اتصالات علم یونیکا (علم دوش) می تواند ایراد فنی قطعات و یا نصب نادرست علم یونیکا باشد.ابتدا مطمئن شوید که نصب علم دوش به درستی انجام شده است و قطعات و اتصالات در جای خود محکم شده اند. سپس اگر مشکل حل نشد به فکر تهیه قطعات سالم و یا در نهایت تعویض علم یونیکا باشید.

دلیل چکه شیر آب از تنه شیرآلات

دلیل چکه شیر آب از تنه شیرآلات معمولاً به دلیل وجود سوراخهای سوزنی در بدنه شیر اتفاق می افتد و چاره ای جز تعویض شیر وجود ندارد. به طور کلی نشت آب از تنه شیرآلات ممکن است ناشی از خرابی و فرسودگی قطعات لاستیکی (اورینگ، واشر و شلنگ)، ترک خوردن بعضی از قطعات بر اثر تنش های وارده در اثر مشکلات نصب، خرابی کارتریج و مشکلات ماشینکاری شیر باشد. این مقاله به شما در جهت یافتن علت چکه کردن و تعمیر چکه شیر آب کمک کند اما بهترین اقدام برای رفع اشکالات اساسی مانند


چکه کردن شیر آب از مواردی است که در هنگام خرید شیرآلات، نمی توان بررسی کرد امّا آشنایی با فرایند تعمیر چکه شیر آب می تواند در زمان مورد نیاز به کار بیاید. روش رفع چکه شیر اهرمی بسته به دلیل چکه شیر آب ممکن است متفاوت باشد. بعضی علل چکه کردن شیر آب مانند چکه شیر آب از زیر دسته اهرمی شیر و یا نشتی آب از کف شیر روشویی و ظرفشویی به سادگی و با تعویض کارتریج و یا اورینگ قابل حل است. اما برطرف کردن مواردی مانند چکه آب از تنه شیر و یا اطراف آبریز علم، نیازمند تعویض شیرآلات است. تعمیر شیر اهرمی همیشه سادگی تعمیر چکه کردن شیر اهرمی نیست و بعضی اوقات ممکن به بررسی های بیشتری نیاز داشته باشد. با مطالعه این راهنمای جامع و آموزش رفع چکه آب در شیر اهرمی، اگر هم شخصاً هم نتوانید به تعمیر و رفع چکه آب در شیر اهرمی بپردازید، بهتر می توانید کارشناسان را بصورت تلفنی از مشکل مربوطه آگاه سازید.


در صورتی که علت چکه شیر اهرمی مورد نظر شما در بین موارد بالا نبود، می توانید سوال خود را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید و یا برای مشاوره رایگان با شماره 02122981556 تماس بگیرید. کارشناسان ما پاسخگوی شما خواهند بود.


استفاده از این مقاله صرفا با لینک فعال مجاز است.



دسته بندی: نگهداری از شیرآلات بلاگ

ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
Md 2 سال قبل
لغو
پاسخ
2-

سلام خسته نباشید شیر روشویی چکه میکنه من کلا از فلکه اب رو قطع کردم ولی بازم داره چکه میکنه مشکل کجاس

شیرآلات کاویان 2 سال قبل
0-

سلام دوست عزیز. ممکنه مشکل از رسوب گرفتگی فلکه اصلی یا شیرآلات باشه که اجازه بسته شدن کامل شیر رو نمیدن. یکی از مجراهای خروجی آب مثلا شیر حمام و شیر فلکه رو کامل باز کنید تا رسوب لوله ها تا حد ممکن خارج بشه. اگر رسوبی نبود احتمال داره فلکه اصلی آب هرز شده باشه.

شهریاری 2 سال قبل
لغو
پاسخ
1-

با سلام شیر اهرمی اگر فقط هنگام باز کردن شیر از محل دسته چکه کنه علت چیس با تشکر

شیرآلات کاویان 2 سال قبل
1-

سلام وقت شما بخیر. احتمالا مهره کارتریج شیر اهرمی شما باید کمی سفت تر بسته شه که کارتریج زمان باز کردن آب محکم در جای خودش قرار بگیره و آب از زیرش نشتی نکنه. در صورتی که مشکل با کمک سفت کردن مهره حل نشد رسوب گرفتگی کارتریج رو چک و در نهایت کارتریج رو تعویض کنید.

بحرينى 2 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

سلام ممنون از توضيحات مفيد مدتيه شلنگ دستشويى رو عوض كردم ولى هميشه بعد از اينكه شير اهرميش رو ميبنديم بازم از شلنگ اب مياد لطفا راهنمايى كنيد! باتشكر

شیرآلات کاویان 2 سال قبل
6-

سلام دوست عزیز. احتمالا مشکل از غیر استاندارد بودن شیلنگ توالت هست. بعضی شیلنگ ها انعطاف پذیری بیش از حد استاندارد دارن که باعث میشه در اثر فشار آب کش بیان و طولشون افزایش پیدا کنه. بعد از بسته شدن شیر توالت آبی که در اثر این افزایش گنجایش در شیلنگ ذخیره شده به صورت قطره قطره خارج میشه. برای حل این مشکل باید شیلنگ توالت استاندارد تهیه کنید.

بابایی 2 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

با سلام شیر ظرفشویی برای تعویض کاتریج پیچ آلن باز نمیشه نگاه کردم پیچ داخل خورده شده باید چکار کنم میخواستم مته بزنم گفتم از شما راهنمایی بخوام ممنون

شیرآلات کاویان 2 سال قبل
0-

سلام و وقت بخیر می تونید از چسب دوقلو روی آچار آلن استفاده کنید یا مته بزنید ولی امکان خرابی دسته شیر یا کارتریج وجود داره که در این صورت باید تعویض بشن.

جواد قاسمی 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

سلام واشر لوله شیر خراب است اگرواتساب داشتید تصویر آنرا می‌فرستادم.قاسمی اپلیکشن دیگر هم میشود .کمک کنید.پیرمر هستیم

شیرآلات کاویان 3 سال قبل
0-

سلام دوست عزیز، لطفا شماره تماس خودتون رو برامون ارسال کنید تا از بخش فنی خدمتتون تماس بگیریم. ممنون

زراعتکار 3 سال قبل
لغو
پاسخ
1-

سلام خسته نباشید من شیر الات روشویی کابینتی دیواری گرفتم با مارک سینا ولی اتصالات باهم جفت جور نمیشه وریزش اب داریم ممنون میشم راهنمایی فرمایید

شیرآلات کاویان 3 سال قبل
0-

سلام جناب، این مشکل باید بیشتر بررسی شه تا راهنمایی صحیحی ارائه بدیم. لطفا شماره تماس و این مشکل رو در فرم صفحه تماس با ما برای ما ارسال کنید تا از بخش فنی جهت بررسی همه جانبه و راهنمایی کامل خدمتتون تماس بگیریم. با تشکر

زندی 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

سلام خسته نباشید اول از همه ممنون بابت راهنمایی بی دریغ یک سوال داشتم اینکه شیر هرمی کارتریجش رو عوض کردم منتها باز هم چکه میکنه کف شیر اصلی جایی که 3 تا اورنگی کارتریج قرار میگیره یه مقدار خورده شده احتمالش هست واسه این باشه که درست اب بندی نمیشه میشه یه کاریش کرد

شیرآلات کاویان 3 سال قبل
0-

سلام دوست عزیز، اول از همه بابت پاسخ دیرهنگام عذرخواهی می کنیم و امیدواریم مشکلتون تا الان حل شده باشه. در صورتی که هنوز حل نشده لطفا شماره تماس و این مشکل رو در فرم صفحه تماس با ما برای ما ارسال کنید تا از بخش فنی جهت بررسی همه جانبه و راهنمایی کامل خدمتتون تماس بگیریم. با تشکر

بهنام 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

سلام شبها که فشار اب زیاده از زیز دسته شیر اهرمی اب میریزه ولی روز مشول نداره لطفا علت ان

شیرآلات کاویان 3 سال قبل
0-

سلام جناب. اشکال می تونه به دلیل شل بودن مهره کارتریج باشه. اگر با سفت کردن این قطعه چکه شیر آب رفع نشد احتمال زیاد اشکال از کارتریج هست و باید تعویض بشه. در هر صورت برای پاسخ قطعی نیاز به بررسی همه جانبه شیر مورد بحث هست.

پژمان 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

سلام چپ گردا ومغزیای شیردوقلورا کامل عوض کردم بازم چکه می‌کنه علت و راهکارش چیه باتشکر

شیرآلات کاویان 3 سال قبل
0-

سلام جناب اگر شماره تماستون رو بفرمایید برای دریافت اطلاعات بیشتر و ارائه راهنمایی دقیق تر خدمتتون تماس می گیریم. اینجور موارد باید به صورت همه جانبه بررسی بشن. با تشکر

محسن 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

سلام خسته نباشید.وقتی لوله آبگرم آشپزخونه زیادچکه کنه وبااینکه شیرفلکه اصلی هم ببندیم بازچکه کنه ممکنه از آبگرمکن باشه و اشکال نداره آبگرمکن خاموش کنیم وآب هم قطع کنیم اینکارخطرناک نیست. تاصبح کسی بیاید درستش کنه. باتشکر

شیرآلات کاویان 3 سال قبل
0-

سلام جناب. در صورتی که بعد از بستن فلکه اصلی، چکه آب گرم و یا سرد ادامه دار باشه ممکنه اشکال از فلکه آب هم باشه. اما اگر فلکه سالم هست و این اتفاق میفته بهتره آبگرمکن رو خاموش کنید تا کارشناس تاسیسات تمام جوانب مشکل رو بسنجه.

موسوی 3 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

سلام خسته نباشید من کارتریج شیر اهرمی را به خاطر چکه کردن آب عوض کردم دوباره همان چکه قبلی دیده میشود خواهشمند است بنده را راهنمایی بفرمایید خسته نباشید متشکرم

شیرآلات کاویان 3 سال قبل
1-

سلام جناب موسوی، چکه آب از کدوم بخش شیرآلات اتفاق میفته؟ اول باید علت چکه کردن آب مشخص بشه تا قطعه مربوطه تعویض یا تعمیر بشه. اگه چکه آب شیر از زیر دسته اهرمی اتفاق میفته، اشکال میتونه به محکم بسته نشدن مهره کارتریج و یا چفت نشدن اورینگ کف کارتریج با محل قرار گرفتنش در داخل شیر اهرمی برگرده. اگر کارتریج رو تعویض کردین و مشکل حل نشده ممکنه تراش محل قرار گرفتن کارتریج در شیرآلات با کیفیت انجام نشده باشه و در این حالت بهتره با خدمات پس از فروش تماس بگیرید تا شیرآلات شما را تعویض کنن.

captcha
ارسال نظر

راهنمای از بین بردن رسوب داخل شیرآلات

راهنمای گام به گام تعمیر گرفتگی و فشار کم شیر آشپزخانه

راهنمای تعمیر چکه و گرفتگی شیر پیسوار

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

راهنمای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات طلایی

علت هرز شدن شیر آب چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

علت سفت شدن شیر های اهرمی چیست؟ چطور می توان آن را برطرف کرد؟

آموزش خانگی برطرف کردن فشار کم آب در شیر اهرمی و بررسی علت های آن

روش های خانگی از بین بردن رسوب شیرآلات و جرم گیری شیر اهرمی

آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات اهرمی

علت چکه کردن شیر اهرمی چیست؟ چگونه جلوی چکه آب را بگیریم؟

آموزش تعمیر علمک شیر ظرفشویی، تعویض اورینگ و واشر و رفع نشتی

چگونه شیرآلات را تمیز کنیم؟

نظرات شما