,
سبد خالی است
ورود

روش های خانگی از بین بردن رسوب شیرآلات و جرم گیری شیر اهرمی

روش های خانگی  از بین بردن رسوب شیرآلات و جرم گیری شیر اهرمی

یکی از شایع ترین و ناخوشایندترین مواردی که ممکن است پس از مدتی در داخل و یا بر روی شیرآلات ایجاد شود، رسوب آب است. این رسوبات ممکن است بر روی بدنه و دستگیره شیرآلات، توری پرلاتور، سر علم دوش و... تشکیل شود و دلیل آن کلسیم و منیزیم موجود در آب سخت ( آب سنگین) است. رسوب شیرآلات علاوه بر از بین بردن زیبابی و جذابیت ظاهری شیر، باعث اختلال در فشار آب و عملکرد شیرآلات بهداشتی نیز می شود. اما چگونه رسوب شیرآلات را پاک کنیم و گرفتگی شیر اهرمی را برطرف کنیم؟ بر خلاف تصور بسیاری از کاربران، برای از بین بردن رسوب شیرآلات نیازی به شوینده های شیمیایی قوی نیست. شما در خانه با استفاده از موادی مانند سرکه سفید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین به راحتی می توانید رسوب گیری شیر اهرمی و رسوب زدایی داخل شیرآلات خود را انجام دهید. در این مقاله مؤثرترین و سریع ترین روش های خانگی رسوب زدایی شیرآلات بررسی شده است.

آنچه در این مقاله می خوانید:


رسوب شیرآلات و گرفتگی شیر اهرمی

رسوب به طور کلی یعنی تجمع مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم بر روی سطوح. آب شهری دارای مقداری املاح طبیعی و مواد معدنی است که به مرور زمان، در اثر جاری شدن از شیر آب، سفیدی های شوره مانندی بر سطح و البته داخل شیرآلات به جا می گذارد. در مناطقی که سختی آب یا میزان املاح موجود در آب بیشتر است، رسوب شیرآلات سریع تر اتفاق می افتد. در صورتی که رسوب داخل شیرآلات برای مدتی طولانی تمیز نشود ممکن است باعث فشار کم شیر اهرمی یا گرفتگی شیر اهرمی شود. در واقع مهمترین علت کم شدن فشار آب ظرفشویی نیز همین رسوب بخش های داخلی شیر آشپزخانه است. اما خوشبختانه برطرف کردن این گرفتگی به راحتی با جرم گیری شیرآلات امکانپذیر است.

رسوب شیرآلات

رسوب گیری شیر اهرمی

از بین بردن رسوب شیرآلات، مهمترین عامل حفظ درخشانی و زیبایی شیرآلات است. جرم گیری شیرآلات و رسوب زدایی شیرآلات می تواند با استفاده از روش های خانگی آسان و با کمک موادی مانند سرکه سفید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین انجام شود. بهتر است رسوب گیری شیر اهرمی، بسته به میزان سختی آب، در فواصل زمانی صحیح صورت گیرد تا از سفت شدن بیش از حد رسوبات بر روی شیرآلات و یا گرفتگی شیرآلات جلوگیری شود. برای رسوب گیری شیرآلات هرگز سطح آنها را با اسکاچ زبر و یا سیم ظرفشویی نتراشید، چرا که با این کار آبکاری شیر صدمه می بیند.

رسوب گیری شیر اهرمی با سرکه

یکی از پرکاربردترین مواد برای رسوب گیری شیر اهرمی، سرکه سفید است. سرکه قدرت پاک کنندگی بالایی در از بین بردن رسوب شیرآلات دارد و در عین حال به آبکاری شیرآلات آسیب نمی زند. علاوه بر این به سادگی در هر خانه ای پیدا می شود و در دسترس است. برای رسوب گیری شیر اهرمی با سرکه، طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. ابتدا گرد و خاک شیرآلات را با دستمال نخی مرطوب بگیرید.
  2. آب و سرکه را با نسبت برابر در یک ظرف بریزید. (2 قاشق غذاخوری سرکه سفید را در 20 میلی لیتر آب حل کنید.)
  3. حوله ای تمیز را در محلول آب و سرکه قرار دهید تا به خوبی این محلول را به خود جذب کند.
  4. حوله را به دور بخش های مورد نظر شیرآلات که رسوب بسته اند بپیچانید و فشار دهید تا به صورت کامل به رسوبات بچسبد.
  5. رسوب گیری شیر اهرمی
  6. حدود 1 ساعت صبر کنید تا سرکه کم کم رسوبات را در خود حل کند.
  7. سپس حوله را از دور شیر باز کنید و با یک دستمال نخی و یا اسفنج به نرمی بر روی بدنه شیر بکشید تا بقایای رسوبات از شیر جدا شود. دقت کنید که فشار بیش از حد ممکن است باعث خش افتادن شیرآلات شود.
  8. در صورت از بین نرفتن رسوبات موجود بر روی شیر، مراحل بالا را تکرار کنید.
  9. در نهایت شیرآلات را آبکشی کنید و با یک حوله نرم نخی خشک نمایید.

رسوب گیری شیر اهرمی با جوش شیرین و مایع ظرفشویی

استفاده از مایع ظرفشویی و جوش شیرین نیز یکی دیگر از روش های کاربردی رسوب گیری شیر اهرمی است. جوش شیرین و مایع ظرفشویی نیز در همه خانه ها در دسترس هستند و می توانید برای رسوب زدایی شیرآلات به روش زیر از آنها استفاده کنید:

  1. مقداری آب گرم در کاسه ای بریزید.
  2. حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کنید.
  3. اسفنج نرمی را به این مایع آغشته کنید و بر روی رسوبات شیرآلات بکشید. در این مرحله اسفنج را با فشار بیش از حد بر روی شیر نکشید تا بدنه شیر دچار خط و خش نشود.
  4. شیرآلات را آبکشی و با حوله ای تمیز خشک نمایید.
  5. درصورتی که رسوبات به صورت کامل پاک نشده اند، مقداری جوش شیرین را در دو قاشق غذاخوری آب گرم حل کنید تا ترکیبی خمیر مانند به دست آورید.
  6. این خمیر را با مسواک بر روی بخش های مورد نظر شیرآلات پخش کنید.
  7.  رسوب گیری شیر اهرمی با جوش شیرین
  8. 5 تا 10 دقیقه صبر کنید.
  9. سپس دوباره با مسواک بر روی این رسوبات بکشید تا از شیر جدا شوند.
  10. برای تمیز کردن درزهای شیر می توانید از یک نخ دندان 30 سانتی متری استفاده کنید.
  11. در نهایت شیر را با آب سرد به خوبی آبکشی و با یک حوله یا پارچه نخی خشک نمایید.

رسوب زدایی شیرآلات (قطعات داخلی)

رسوب زدایی شیرآلات در واقع به دو بخش رسوب زدایی سطح شیرآلاتِ و از بین بردن رسوب داخل شیرآلات تقسیم می شود. با جرم گیری سطح شیرآلات، زیبایی ظاهری و درخشش آن ها را حفظ می کنید و با جرم گیری قطعات داخل شیرآلات می توانید از گرفتگی شیر اهرمی جلوگیری و فشار مناسب آب را حفظ کنید. برای رسوب زدایی شیرآلات از رسوبات داخل شیر، همانطور که در ادامه به صورت مرحله به مرحله آمده، سرکه سفید بسیار مؤثر است.

رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی

معمولاً زمانی که داخل شیرآلات دچار رسوب گرفتگی می شود، فشار آب خروجی از شیرآلات کم می شود. در این حالت نیز می توانید از سرکه سفید برای رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی استفاده کنید:

  1. جریان آب را با بستن فلکه اصلی آب ساختمان قطع کنید. برای از بین بردن رسوب داخل شیر ظرفشویی و روشویی می توانید برای قطع جریان آب، شیرهای پیسوار را ببندید. شیر پیسوار، شیرهای کوچک مربوط به قطع و وصل جریان آب سرد و گرم است که در زیر سینک روشویی و ظرفشویی بسته می شود.
  2. به کمک آچار و در صورت امکان با دست پرلاتور سر شیر را باز کنید. پرلاتور در سر علم شیر روشویی و ظرفشویی و یا در آبریز پایین شیر دوش حمام قرار دارد.
  3. دسته شیر اهرمی را باز کنید. برای باز کردن دسته شیر اهرمی نگین آبی قرمز را از جای خود بردارید و به کمک پیچ گوشتی، پیچ دسته اهرمی را باز کنید.
  4. قالپاق و مهره کارتریج را از جای خود خارج کنید تا به کارتریج (مغزی شیر اهرمی) دسترسی پیدا کنید.
  5. کارتریج را از جای خود خارج کنید.
  6. بخش های جدا شده را به مدت 1 تا 2 ساعت در محلول آب و سرکه قرار دهید.
  7. سپس با کمک مسواک رسوبات موجود بر روی کارتریج و پرلاتور را تمیز کنید.
  8. به کمک حوله ای آغشته به سرکه به درون جای کارتریج بکشید و حتماً این بخش را بعد از آبکشی به خوبی خشک نمایید.
  9. قطعات داخلی شیر را بعد از آبکشی خشک کنید و دوباره در جای اولیه خود ببندید.

از بین بردن رسوب شیرآلات (به تفکیک بخش)

چگونه رسوب شیرآلات را پاک کنیم؟ در بالا روش های عمومی از بین بردن رسوب شیرآلات بررسی شد. اما رسوب آب ممکن است بر روی بخش های مختلف شیرآلات مانند بدنه و دستگیره، شکاف و درزهای دستگیره ها و یا بخش های داخلی شیر مانند پرلاتور جمع شود. تمیز کردن رسوب شیرآلات در هر یک از قسمت های شیر با روش های اختصاصی زیر انجام می شود:

از بین بردن رسوب شیرآلات از سطح بدنه

برای پاک کردن رسوب تنه و دسته شیرآلات، می توان از هر یک از روش هایی که در بالا با جزئیات شرح داده شد، استفاده کرد. تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین، سرکه و لیمو از مؤثرترین روش های تمیز کردن شیرآلات بهداشتی است که در عین حال به آبکاری شیرآلات آسیب نمی زند.

از بین بردن رسوب شیرآلات از زیر دستگیره ها و شکاف بین قطعات

علاوه بر از بین بردن رسوب روی شیرآلات، پاک کردن رسوب بخش های داخلی تر آنها نیز اهمیت دارد. معمولاً از بین بردن رسوب شیرآلات که در زیر دسته و یا زیر شیر (محل قرار گرفتن شیر بر روی سینک) جمع می شود کمی دشوار است چراکه دسترسی به این بخش ها با پارچه معمولی و حتی مسواک امکان پذیر نیست. برای پاک کردن رسوب آب از این بخش ها می توانید از نخ دندان استفاده کنید:

  1. نخ دندانی به طول 30 سانتی متر جدا کنید.
  2. این نخ دندان را به سرکه سفید آغشته کنید تا رسوب بخش های مورد نظر راحت تر جدا شوند.
  3. نخ دندان را به دقت در میان درزهای مورد نظر خود بکشید.
  4. شیرآلات را آبکشی و با حوله ای تمیز و نخی خشک نمایید.

پاک کردن رسوب آب از پرلاتور

پرلاتور یا همان سرشیر کاهنده آب در آبریز شیرآلات (محل خروج آب) بسته می شود. این بخش وظیفه مخلوط کردن آب و هوا را بر عهده دارد تا علاوه بر مصرف بهینه، فشار مناسب آب را نیز حفظ نماید. ساختار پرلاتور توری مانند است و به همین دلیل ممکن است به مرور زمان جرم ببندد و یا پشت این توری ذرات ریزی جمع شود. در این حالت برای پاک کردن رسوب آب پرلاتور و از بین بردن رسوب داخل شیرآلات مراحل زیر را طی کنید:

  1. پرلاتور را با دست و در صورت نیاز با استفاده از آچار باز کنید. پرلاتور بعضی شیرآلات در قطعه ای به نام بوش پرلاتور قرار می گیرد و در سر عَلَم نصب می شود. در این حالت برای دسترسی به پرلاتور کافی است بوش پرلاتور را با آچار باز کنید.
  2. به کمک مسواک رسوب آب موجود بر روی پرلاتور را پاک کنید.
  3. سپس پرلاتور را برای چند لحظه در مسیر آب با فشار بالا نگه دارید.
  4. در صورتی که پرلاتور کاملاً جرم گیری نشده است، برای پاک کردن رسوب آب آن، پرلاتور را بسته به میزان رسوب آن را به مدت 1 تا 2 ساعت در محلول آب و سرکه قرار دهید.
  5. پرلاتور را آبکشی کنید و سر جای خود ببندید. بهتر است بوش پرلاتور را با آچار سفت نکنید چون ممکن است در صورت نیاز مجدد به جرم گیری آن دچار دردسر شوید.

توجه کنید در صورتی که امکان باز کردن پرلاتور را ندارید و یا رسوبات دور آن را گرفته اند می توانید کیسه ای حاوی محلول آب و سرکه را به دور سر شیرآلات ببندید تا رسوبات کم کم حل شوند. سپس با مسواک بر روی بخش های مورد نظر بکشید و شیر را آبکشی کنید.

از بین بردن رسوب شیرآلات

تشکیل شدن رسوب آب بر روی شیرآلات اجتناب ناپذیر است و سرعت آن به میزان سختی آب در مناطق مختلف، بستگی دارد. هر چه میزان کلسیم و منیزیم وجود در آب بیشتر باشد، آب به اصطلاح سخت تر است و باعث تشکیل شدن سریع تر رسوبات می شود. یکی از انواع علت سفت شدن شیر اهرمی همین رسوبات داخل شیرآلات است. با رسوب زدایی و تمیز کردن شیرآلات، مشکل فشار کم شیر اهرمی نیز برطرف می شود.همانطور که بررسی شد برای جرم گیری و رسوب زدایی شیرآلات لزوماً نیازی به استفاده از شوینده های شیمیایی ندارید. شما با استفاده از موادی مانند سرکه سفید، مایع ظرفشویی و جوش شیرین که در هر خانه ای پیدا می شوند، می توانید به سادگی هم رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی را انجام دهید و هم رسوب آب موجود بر روی شیرآلات را پاک کنید.


استفاده از این مقاله صرفا با لینک فعال مجاز است.



دسته بندی: نگهداری از شیرآلات بلاگ

ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
احمد یک سال قبل
لغو
پاسخ
2-

هر روز که نمیشه رسوب گیری کرد که ! الان تمیز کنی فردا دوباره جرم میگیره

شیرآلات کاویان یک سال قبل
0-

سلام و وقتتون بخیر. کاملا درسته! در صورتی که به براق بودن ظاهر شیرآلات خودتون حساس هستین بهتره در پایان هر روز سطح شیر رو با دستمال نخی خشک کنید تا قطرات آب به رسوب تبدیل نشه. فقط زمانی هم داخل شیرآلات رو رسوب گیری کنید که عملکرد اون با مشکل روبرو شده باشه.

♥zc 2 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

عالیه، خیلی کاربردی بود. ممنون

شیرآلات کاویان یک سال قبل
0-

خوشحالیم که براتون مفید بوده. ممنون از نظرتون

captcha
ارسال نظر

راهنمای از بین بردن رسوب داخل شیرآلات

راهنمای گام به گام تعمیر گرفتگی و فشار کم شیر آشپزخانه

راهنمای تعمیر چکه و گرفتگی شیر پیسوار

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

راهنمای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات طلایی

علت هرز شدن شیر آب چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

علت سفت شدن شیر های اهرمی چیست؟ چطور می توان آن را برطرف کرد؟

آموزش خانگی برطرف کردن فشار کم آب در شیر اهرمی و بررسی علت های آن

روش های خانگی از بین بردن رسوب شیرآلات و جرم گیری شیر اهرمی

آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات اهرمی

علت چکه کردن شیر اهرمی چیست؟ چگونه جلوی چکه آب را بگیریم؟

آموزش تعمیر علمک شیر ظرفشویی، تعویض اورینگ و واشر و رفع نشتی

چگونه شیرآلات را تمیز کنیم؟

نظرات شما