,
سبد خالی است
ورود

راهنمای تعمیر چکه و گرفتگی شیر پیسوار

راهنمای تعمیر چکه و گرفتگی شیر پیسوار

شیر پیسوار یک شیر کوچک جهت کنترل جریان آب در لوله کشی ساختمان است که به صورت جداگانه بر روی لوله های آب سرد و گرم شیر روشویی، شیر ظرفشویی، توالت فرنگی و ماشین ظرفشویی و لباسشویی بسته می شود. به کمک شیر پیسوار می توانید، در صورت نیاز، فقط آب بخش مورد نظر خود را قطع کنید و نیازی به بستن فلکه اصلی آب ساختمان نداشته باشید. در گذر زمان این شیر نیز ممکن است مانند سایر شیرآلات منزل دچار مشکل شود و نیاز به تعمیر شیر پیسوار پیدا کنید. در این مقاله راهنمای قدم به قدم رفع مشکلات شیر پیسوار شامل رفع گرفتگی شیر پیسوار، رفع چکه شیر پیسوار، تمیز کردن و تعویض فیلتر آن و در نهایت تعویض شیر پیسوار آمده است.

تعمیر شیر پیسوار

تعمیر شیر پیسوار را می توان به عنوان یکی از مراحل تعمیر شیر اهرمی در نظر گرفت که ممکن است به سادگی رفع گرفتگی شیر پیسوار و رفع چکه شیر پیسوار و یا کمی پیچیده تر، مانند تعویض شیر پیسوار باشد. هر کدام از این ایرادات ممکن است ناشی از اشکال در عملکرد یا قطعات بخش های مختلف شیر پیسوار باشد که در ادامه به صورت کامل بررسی شده است.


تعمیر شیر پیسوار می تواند شامل برطرف کردن گرفتگی شیر پیسوار (تمیز کردن توری، رسوب زدایی شیر پیسوار و تعویض فیلتر) و یا رفع چکه شیر پیسوار باشد. در صورت بروز بعضی ایرادها مانند نشتی و آسیب دیدگی بدنه چاره ای جز تعویض و نصب شیر پیسوار جدید وجود ندارد.

معمولاً ایرادات شیر پیسوار چندان پیچیده نیست و حل کردن آن در منزل توسط خود شما نیز امکان پذیر است. مشکلاتی که ممکن است برای شیر پیسوار پیش بیاید عبارتند از:

  • گرفتگی شیر پیسوار
  • نشتی یا چکه شیر پیسوار
  • اشکالات در بدنه مانند پوسیدگی یا ترک برداشتن بدنه و یا شکستن رزوه ها

در ادامه مراحل گام به گام بر طرف کردن هر ایراد با توجه علت و محل بروز آن آورده شده است.

تعمیر شیر پیسوار

رفع گرفتگی شیر پیسوار

بعضی اوقات ممکن است رسوب آب بر روی فیلتر و یا بخش داخلی شیر پیسوار جمع شود و مسیر آب را مسدود کند. در این حالت اصطلاحاً گرفتگی شیر پیسوار پیش می آید و یکی از انواع علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی نیز همین مساله است. برای پیشگیری از گرفتگی شیر پیسوار بهتر است تمیز کردن شیر پیسوار را نیز به عنوان یکی از مراحل تمیز کردن شیرآلات رسوب گرفته در نظر بگیرید و در نهایت برای عملکرد بهتر می توانید از تعویض فیلتر شیر پیسوار کمک بگیرید.

تمیز کردن شیر پیسوار

اگر مشکل افت فشار آب، چه آب سرد و چه گرم، وجود دارد باید فیلتر و توری شیر پیسوار را باز و تمیز کنید. برای رسوب زدایی شیر پیسوار مراحل زیر را انجام دهید:

  • شیر فلکه آب ساختمان یا واحد مورد نظر را ببندید.
  • درپوش فیلتر شیر پیسوار (انتهای شیاردار آن) را باز کنید.
  • فیلتر یا توری شیر پیسوار را خارج کنید و آن را درون محلول آب و سرکه قرار دهید.
  • با مسواک شبکه توری را کاملاً تمیز کنید و آبکشی نمایید.
  • با فرچه کوچک یا مسواک داخل شیر پیسوار را از رسوبات آب یا ذرات شن و ماسه تمیز کنید.
  • توری را به جای اولیه برگردانید و اورینگ درپوش فیلتر را در جای خود قرار دهید و درپوش را ببندید.
  • فلکه آب و شیر پیسوار را باز کنید و از عدم نشتی آن اطمینان حاصل نمایید.
رفع چکه شیر پیسوار

تعویض فیلتر شیر پیسوار

در صورتی که توری شیر پیسوار کارایی خود را از دست داده و یا دچار پوسیدگی و رسوب شدید شده است، مراحل زیر را جهت تعویض فیلتر شیر پیسوار دنبال کنید:

  • شیر فلکه آب ساختمان یا واحد مورد نظر را ببندید.
  • درپوش فیلتر شیر پیسوار (بخش شیاردار آن) را باز کنید و توری قدیمی را از درون شیر خارج کنید.
  • درون شیر پیسوال را از رسوبات احتمالی تمیز کنید و توری جدید را در جای خود قرار دهید.
  • اورینگ درپوش فیلتر را در جای خود قرار دهید و درپوش را ببندید.
  • فلکه آب و شیر پیسوار را باز کنید و از عدم نشتی آن اطمینان حاصل نمایید.

رفع چکه شیر پیسوار

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای این قطعه پیش بیاید، چکه کردن شیر پیسوار است که اگر به موقع به آن رسیدگی نکنید باعث دردسر جدی می شود و به اصلاح "خانه را آب خواهد برد!". در واقع تعمیر چکه شیر پیسوار را می توان به عنوان بخشی از مراحل تعمیر چکه شیر آب اهرمی در نظر گرفت. چکه شیر پیسوار ممکن است در چهار بخش خود را نشان دهد. برای رفع چکه شیر پیسوار از هر بخش به ترتیب زیر عمل کنید:

رفع چکه از محل اتصال شیر پیسوار به لوله آب

چکه شیر پیسوار یا نشتی ممکن است از محل اتصال آن به لوله آب رخ دهد. برای جلوگیری از این مشکل پیش از نصب شیر پیسوار حتماً دور رزوه آن را تفلون پیچ کنید تا محل اتصال شیر پیسوار و لوله آب بند شود. در صورتی که به مرور زمان مشکل نشتی از این بخش اتفاق افتاد برای رفع چکه شیر پیسوار کافی است شیر را از جای خود باز کنید و نوار تفلون آن را تعویض نمایید.

رفع چکه شیر پیسوار از اطراف درپوش فیلتر (بخش شیار دار)

یکی دیگر از بخش هایی که ممکن است در شیر پیسوار دچار نشتی یا چکه شود اطراف درپوش فیلتر است. درپوش در واقع بخش انتهایی و معمولاً شیاردار شیر پیسوار است که یک اورینگ جهت آب بندی، پیش از بسته شدن، بر روی آن قرار می گیرد. هرگونه نشتی در این بخش ممکن است ناشی از اشکال در اورینگ درپوش فیلتر باشد که با تعویض آن به سادگی قابل حل است.

رفع چکه شیر پیسوار از محل اتصال به شلنگ پیسوار

چکه آب ممکن است از محل اتصال شیر پیسوار به شیلنگ پیسوار اتفاق بیفتد. در این حالت احتمالاً واشر مهره شلنگ پیسوار دچار مشکل شده است و یا با مهره تناسب ندارد. برای رفع چکه شیر پیسوار در این حالت کافی است واشر مهره شلنگ پیسوار، در محل اتصال با شیر پیسوار، را تعویض کنید.

رفع نشتی بدنه یا زیر دسته شیر پیسوار

چکه کردن یا نشتی شیر پیسوار ممکن است از بدنه و یا زیر دسته آن رخ دهد. متاسفانه، در این حالت، امکان تعمیر وجود ندارد و چاره ای جز تعویض شیر پیسوار قدیمی و بستن یک شیر جدید نخواهید داشت. شیر پیسوار نیز با گذشت زمان مستهلک می شود و هر چقدر هم با کیفیت و استاندارد باشد ممکن است دچار مشکلاتی جدی شود.


شیر پیسوار یکی از کاربردی ترین تجهیزاتی که در کنار شیرآلات مورد استفاده قرار می گیرد تا کنترل جریان آب ساده تر شود. البته نیازی به نصب این شیر در مسیر تمام بخش های ست شیرآلات نیست و تنها در مسیر برخی از انواع شیرآلات، مانند شیر روشویی، شیر ظرفشویی و لوازمی مانند ماشین لباسشویی، توالت فرنگی و... مورد استفاده قرار می گیرد. شیر پیسوار نیز ممکن است مانند سایر لوازم منزل دچار ایراد شود و نیاز به تعمیر پیدا کند. تعمیر شیر پیسوار می تواند شامل رفع گرفتگی و چکه شیر پیسوار، تعویض فیلتر و تمیز کردن شیر پیسوار و در نهایت تعویض شیر پیسوار باشد. جهت اطلاع از ساختار، انواع شیر پیسوار و معایب و مزایای آن می توانید به مقاله شیر پیسوار چیست؟ مراجعه نمایید.


استفاده از این مقاله صرفا با لینک فعال مجاز است.



دسته بندی: نگهداری از شیرآلات بلاگ

ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

راهنمای از بین بردن رسوب داخل شیرآلات

راهنمای گام به گام تعمیر گرفتگی و فشار کم شیر آشپزخانه

راهنمای تعمیر چکه و گرفتگی شیر پیسوار

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

راهنمای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات طلایی

علت هرز شدن شیر آب چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

علت سفت شدن شیر های اهرمی چیست؟ چطور می توان آن را برطرف کرد؟

آموزش خانگی برطرف کردن فشار کم آب در شیر اهرمی و بررسی علت های آن

روش های خانگی از بین بردن رسوب شیرآلات و جرم گیری شیر اهرمی

آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات اهرمی

علت چکه کردن شیر اهرمی چیست؟ چگونه جلوی چکه آب را بگیریم؟

آموزش تعمیر علمک شیر ظرفشویی، تعویض اورینگ و واشر و رفع نشتی

چگونه شیرآلات را تمیز کنیم؟

نظرات شما