,
سبد خالی است
ورود

آموزش خانگی برطرف کردن فشار کم آب در شیر اهرمی و بررسی علت های آن

آموزش خانگی برطرف کردن فشار کم آب در شیر اهرمی و بررسی علت های آن

تا به حال فشار کم شیر اهرمی در زمان شستن ظرف ها شما را کلافه کرده و یا لذت یک دوش آب گرم را از بین برده است؟ علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی می تواند اشکال در سیستم لوله کشی و یا ایراد و رسوب گرفتگی قطعات داخلی شیرآلات باشد که باید در مرحله اول به طور دقیق تشخیص داده شود. اما پس از تشخیص علت فشار کم آب در شیر اهرمی چطور می توان آن را بر طرف کرد؟ برای دریافت پاسخ کاربردی این سوالات همراه ما باشید.

علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی ممکن است رسوب گرفتگی آبگرمکن و یا قطعات داخلی شیرآلات مانند پرلاتور، توری شیر پیسوار، توری کارتریج و یا سردوش باشد که در این حالت امکان برطرف کردن فشار کم شیر اهرمی و افزایش آن توسط شما وجود دارد. همچنین فشار کم آب در شیر اهرمی ممکن است ناشی از مشکلاتی در سیستم لوله کشی ساختمان و یا لوله های اصلی آب باشد که در این حالت بهتر است با تاسیسات کار و یا شرکت آب و فاضلاب تماس بگیرید.

علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی

علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی می تواند یک یا چند مورد از دلایل زیر باشد:

  • فشار کم شیر اهرمی به دلیل رسوب گرفتگی قطعات داخلی شیرآلات: پرلاتور، توری کارتریج، توری شیر پیسوار، توری سر شلنگ توالت و سر دوش
  • کم بودن فشار آب در لوله های اصلی آب
  • کم بودن فشار آب ساختمان: نشت و ترکیدگی و یا رسوب گرفتگی لوله ها
  • خرابی و رسوب گرفتگی آبگرمکن 
  • خرابی کارتریج شیرآلات

فشار کم شیر اهرمی

یکی از رایج ترین دلایل فشار کم شیر اهرمی، رسوب گرفتگی قطعات داخلی آن مانند پرلاتور، توری کارتریج، توری شیر پیسوار و رسوب گرفتگی سردوش است. در این حالت رسوب آب مسیر عبور جریان آب را مسدود و یا دچار گرفتگی می کند و باعث فشار کم آب در شیر اهرمی می شود. در صورتی که علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی، رسوب شیرآلات باشد؛ احتمالاً شاهد نشانه های زیر خواهید بود:

  • کم شدن فشار آب شیر اهرمی به صورت تدریجی رخ می دهد.
  • فشار آب منطقه و ساختمان دچار مشکل نیست.
  • لوله های ساختمان دچار نشتی و یا ترکیدگی نیستند.
  • آبگرمکن و پکیج دیواری به خوبی کار می کند.
  • فشار کم شیر اهرمی در یک یا تعدادی از شیرآلات منزل رخ داده است.

این مشکل خصوصاً در مناطقی که سختی آب (میزان کلسیم و منیزیم موجود در آب) بالایی دارند، پیش می آید. خوشبختانه در صورتی که فشار کم شیر اهرمی در اثر رسوب گرفتگی باشد، هیچ مشکل فنی ای در ساختار شیرآلات وجود ندارد و شما می توانید با رسوب گیری شیر اهرمی در منزل مشکل را به سادگی حل کنید. در ادامه انواع روش های رفع فشار کم شیر اهرمی در اثر رسوب آب در قطعات داخلی شیرآلات بررسی شده است.

فشار کم شیر اهرمی در اثر رسوب گرفتگی پرلاتور

یکی از رایج ترین دلایل فشار کم شیر اهرمی، جمع شدن املاح و رسوبات آب در پشت توری پرلاتور است. سرشیر کاهنده یا پرلاتور به دلیل ساختار توری مانند خود و تماس دائمی با جریان آب در معرض رسوب گرفتگی قرار دارد. برای حل این مشکل کافی است جهت تمیز کردن پرلاتور مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پرلاتور را با دست و در صورت نیاز با استفاده از آچار باز کنید. ممکن است رسوبات در محل خروج آب به قدری سفت شده باشند که امکان باز کردن پرلاتور وجود نداشته باشد. در این حالت محلول سرکه سفید و آب را در کیسه ای ریخته و به مدت چند ساعت به دور سرشیر ببندید. سپس با مسواک و یا حوله رسوبات اطراف پرلاتور را تمیز کنید تا باز کردن پرلاتور با سهولت بیشتری انجام گیرد.
  2. پرلاتور  چه تأثیری در فشار کم شیر اهرمی دارد؟
  3. پس از خارج کردن پرلاتور به کمک مسواک رسوب آب پشت پرلاتور که در حالت عادی دیده نمی شود را پاک کنید.
  4. سپس پرلاتور را برای چند لحظه در مسیر آب با فشار بالا نگه دارید.
  5. اگر همچنان جرم آب بر روی پرلاتور قرار دارد، پرلاتور را به مدت 1 تا 2 ساعت در محلول آب و سرکه سفید بخیسانید و جرم ها را با مسواک پاک کنید.
  6. در نهایت پرلاتور را آبکشی کنید و در جای خود ببندید.

فشار کم شیر اهرمی در اثر رسوب گرفتگی توری کارتریج

یکی دیگر از علت های فشار کم شیر اهرمی، رسوب گرفتگی توری کارتریج است. توری کارتریج یکی دیگر از بخش های داخلی شیرآلات است که در تماس دائمی با آب قرار دارد. در واقع کارتریج شیر اهرمی وظیفه قطع و وصل و تنظیم دما و فشار آب را بر عهده دارد و طبیعی است که در معرض رسوب گرفتگی باشد. توری کارتریج در کف کارتریج قرار دارد و محل ورود آب گرم و سرد به داخل شیرآلات است. درصورتی که توری کارتریج دچار رسوب گرفتگی شده باشد، فشار آب شیر کاهش می یابد. برای رفع فشار کم آب در شیر اهرمی در اثر رسوب گرفتگی توری کارتریج، کافی است به روش زیر این قطعه را تمیز کنید:

  1. جریان آب را قطع کنید (از فلکه و یا شیر پیسوارهای زیر سینک)
  2. پولکی آبی و قرمز که نشان دهنده آب سرد و گرم است را از جای خود بیرون بیاورید تا پیچ مغزی دسته نمایان شود.
  3. با آچارآلن پیچ دسته را باز کنید و دسته اهرمی را از جای خود خارج کنید.
  4. سپس کاور (قالپاق) را از جای خود برداشته و مهره کارتریج را با آچار فرانسه باز کنید.
  5. کارتریج را از جای خود خارج کنید و رسوب توری کف آن را به نرمی تمیز کنید.
  6. رسوب گرفتگی توری کارتریچ  چه تأثیری در فشار کم شیر اهرمی دارد؟
  7. در صورتی که رسوب توری کارتریج سفت شده است، آن را برای مدتی در محلول آب و سرکه سفید قرار دهید تا رسوبات نرم شوند.
  8. جای کارتریج را با دستمال آغشته به محلول سرکه سفید و آب از رسوبات تمیز کنید.
  9. پس از تمیز شدن محل قرار گرفتن کارتریج شیر اهرمی و توری آن، کارتریج را در جای خود قرار دهید، مهره کارتریج را بسته و کاور و دسته را در جای خود ببندید.

فشار کم شیر اهرمی در اثر رسوب گرفتگی توری شیر پیسوار

یکی دیگر از قطعات شیرآلات که با آب در تماس است شیر پیسوار نام دارد. این قطعه وظیفه قطع و وصل جریان آب از زیر سینک روشویی و ظرفشویی را بر عهده دارد. فلکه اصلی آب ممکن است به راحتی در دسترس نباشد و یا به دلیلی قدیمی بودن دچار مشکلاتی باشد. به کمک شیرها پیسوار می توان در صورت نیاز به تعمیر شیرآلات روشویی و ظرفشویی جریان آب را از زیر سینک قطع کرد. شیر پیسوار در ساختار داخلی خود دارای یک توری است که در نقش فیلتر عمل می کند. این توری ممکن از با گذشت زمان دچار رسوب گرفتگی شود و باعث فشار کم شیر اهرمی گردد. در این حالت با تمیز کردن توری یا همان فیلتر شیر پیسوار می توانید مشکل را حل کنید:

  1. جریان آب را از فلکه قطع و آب درون لوله ها را خالی کنید.
  2. شیر پیسوار را از جای خود باز کنید.
  3. توری آن را با فشار آب تمیز کنید. در صورت نیاز می توانید آن را در محلول آب و سرکه سفید بخیسانید تا رسوبات آن با سهولت بیشتری جدا شوند.
  4. شیر پیسوار را درجای خود ببندید و آب بندی آن را چک کنید.
  5. کارتریج را از جای خود خارج کنید و رسوب توری کف آن را به نرمی تمیز کنید.

فشار کم آب در اثر رسوب گرفتگی توری سر شلنگ توالت

فشار شکن و یا پرلاتور بر سر شلنگ توالت نیز بسته می شود. با اینکه این قطعه از نظر ظاهری با پرلاتوری که بر سر علم شیر روشویی و یا ظرفشویی بسته می شود متفاوت است، امّا هر دو ساختاری مشابه دارند. هر دو دارای یک توری هستند که جریان آب را به بخش های کوچکتری تبدیل و مخلوطی از آب و هوا را با فشاری مناسب به خارج هدایت می کند. گرفتگی پرلاتور سر شلنگ توالت نیز ممکن است باعث فشار کم شیر اهرمی شود. برای افزایش فشار آب شلنگ توالت به صورت زیر عمل کنید:

  1. پرلاتور را با چرخاندن بوش پرلاتور برخلاف جهت عقربه های ساعت باز کنید. بوش پرلاتور قطعه است که پرلاتور در آن قرار می گیرد و به واسطه رزوه های خود در محل مورد نظر بسته می شود.
  2. در صورت نیاز پرلاتور را در محلول آب و سرکه سفید و یا کمی تمیز کننده مَن قرار دهید و سپس با مسواک رسوب آب را از تمام بخش های آن پاک کنید.
  3. پرلاتور را مجدداً در جای اولیه ببندید.

کاهش فشار آب در اثر رسوب گرفتگی سر دوش

یکی از مهمترین قطعاتی که فشار آب شیر حمام را تعیین می کند سر دوش است. جمع شدن رسوب و املاح آب در پشت سر دوش و یا بخش بیرونی آن می تواند باعث افت فشار آب شود. در بسیاری از مدل های جدید سردوش مجراهای خروج آب را از جنس پلاستیک منعطف می سازند. شما می توانید با یک مسواک و یا حتی به کمک دست خود رسوبات رو از روی این مجراها پاک کنید. اما اگر با این روش مشکل حل نشد، می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  1. در صورتی که سر دوش حمام شما قابلیت جدا شدن دارد، آن را جدا کرده و بسته به میزان رسوب گرفتگی در محلول آب و سرکه سفید قرار دهید. در صورتی که سردوش مورد نظر از جای خود باز نمی شود، مقداری آب و سرکه سفید را درون یک کیسه پلاستیکی ریخته و در حالتی که سردوش درون آن قرار گرفته است، کیسه را به دور سر دوش محکم کنید.
  2. علت کم شدن فشار آب سردوش چیست؟
  3. بعد از گذشت حدود 24 ساعت به کمک مسواک و یا فرچه، رسوبات سردوش را جدا کنید. دقت کنید که اگر فرچه شما بیش از حد زبر باشد ممکن است به آبکاری سردوش آسیب بزند.
  4. سر دوش را آبکشی کنید و در صورت جدا بودن، آن را در جای خود ببندید.

همانطور که بررسی شد، یکی از رایج ترین و در عین حال آزاردهنده ترین مشکلات شیرآلات، فشار کم آب است. فشار کم شیر اهرمی در اثر رسوب گرفتگی ارتباط چندانی با کیفیت و قیمت شیرآلات ندارد و ممکن است در شیرآلات نصب شده در تمام مناطقی که سختی آب بالایی دارند رخ دهد. علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی می تواند جرم گرفتن آبگرمکن، پرلاتور، توری کارتریج و شیر پیسوار، گرفتگی سر شلنگ توالت و یا رسوب گرفتگی سردوش باشد. در چنین مواردی لزوماً نیاز به تعمیر شیر اهرمی نیست و می توانید با رسوب گیری شیر اهرمی که یکی از مراحل تمیز کردن شیرآلات است، مشکل را حل کنید. در سایر موارد فشار کم آب در شیر اهرمی به نشت و ترکیدگی لوله های اصلی و یا لوله های ساختمان و خرابی کارتریج بر می گردد. بهتر است برای رفع فشار کم آب ناشی از این اشکالات با تاسیسات کار و یا نصاب مطمئن تماس بگیرید. معمولاً شیر ظرفشویی بیشتر از سایر شیرآلات منزل در معرض گرفتگی قرار دارد. برای برطرف کردن این گرفتگی و افزایش فشار آب شیر آشپزخانه مقاله علت کم شدن فشار آب ظرفشویی را از دست ندهید.

استفاده از اين مقاله صرفا با لينک فعال مجاز است.



دسته بندی: نگهداری از شیرآلات

ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
آزاده یک سال قبل
لغو
پاسخ
1-

عالی بود مرسی

سعید یک سال قبل
لغو
پاسخ
1-

ممنون از راهنماییتون مطالب عالی بود

شیرآلات کاویان 2 سال قبل
لغو
پاسخ
0-

سلام دوست عزیز. اگر خیلی سفت نباشه می تونید از ناخن استفاده کنید. اگر سفت بو از هر ابزاری که سر تیز و باریک داره. فقط مراقب باشید آبکاری دورش دچار آسیب نشه.

حسن 2 سال قبل
لغو
پاسخ
4-

۲ نحوه باز کرون پولکی را توضیح دهید لطفا

حمیدرضا 2 سال قبل
لغو
پاسخ
2-

ممنون بابت توضیحات کامل

شیرآلات کاویان 2 سال قبل
2-

سلامت باشید دوست عزیز. خوشحالیم مفید بوده براتون

captcha
ارسال نظر

راهنمای از بین بردن رسوب داخل شیرآلات

راهنمای گام به گام تعمیر گرفتگی و فشار کم شیر آشپزخانه

راهنمای تعمیر چکه و گرفتگی شیر پیسوار

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

راهنمای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات طلایی

علت هرز شدن شیر آب چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

علت سفت شدن شیر های اهرمی چیست؟ چطور می توان آن را برطرف کرد؟

آموزش خانگی برطرف کردن فشار کم آب در شیر اهرمی و بررسی علت های آن

روش های خانگی از بین بردن رسوب شیرآلات و جرم گیری شیر اهرمی

آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات اهرمی

علت چکه کردن شیر اهرمی چیست؟ چگونه جلوی چکه آب را بگیریم؟

آموزش تعمیر علمک شیر ظرفشویی، تعویض اورینگ و واشر و رفع نشتی

چگونه شیرآلات را تمیز کنیم؟

نظرات شما