,
سبد خالی است
ورود

راهنمای از بین بردن رسوب داخل شیرآلات

راهنمای از بین بردن رسوب داخل شیرآلات

رسوب آب به دلیل تجمع ذرات معلق در آب، مانند شن و ماسه و مواد معدنی موجود در آب سخت، مانند کلسیم و منیزیم ایجاد می شود. این مواد ممکن است در لوله های آب و یا در داخل و سطح شیرآلات بهداشتی به صورت تکه های گچ مانند یا لکه های سفید خود را نشان دهند. از آنجا که رسوب باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری و ایجاد مشکلات عملکردی مانند کاهش فشار آب در شیرآلات می شود باید در بازه های زمانی مناسب مراحل رسوب گیری شیر اهرمی (داخلی و خارجی) را انجام دهید. در این مقاله، مراحل گام به گام رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی آورده شده است.

رسوب شیرآلات

مشکلات ناشی از رسوب و جرم داخل شیرآلات

زمانی که رسوب آب بر روی سطح شیرآلات جمع می شود درخشش و زیبایی ظاهری شیرآلات دچار خدشه می شود. اما زمانی که رسوب آب در داخل شیرآلات تجمع پیدا می کند عملکرد شیرآلات با مشکل روبه رو می شود. این مشکلات عملکردی خود را در موارد زیر نشان می دهند:

  • کم شدن فشار آب شیر اهرمی که مخصوصاً در مورد آب گرم رخ می دهد. (چون بخش های در تماس با آب گرم سریع تر دچار رسوب گرفتگی می شوند.)
  • سفت شدن دسته شیرآلات اهرمی
  • تغییر طعم، رنگ و بوی آب
  • چکه آب از زیر دسته اهرمی که ناشی از مختل شدن آب بندی بین کارتریج و نشیمنگاه آن درون شیر به دلیل تجمع رسوب آب بین این دو قطعه (کارتریج و محل قرارگرفتن آن) است. این موضوع به مرور زمان بدتر می شود چرا که رسوب باعث چکه بیشتر و چکه بیشتر باعث رسوب بیشتر می گردد. 

رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی

همانطور که بررسی شد رسوب گرفتن شیرآلات بهداشتی اجتناب ناپذیر است و با توجه به محل تشکیل رسوب باید برای جرم گیری شیرآلات خود اقدام نمایید. اگر سطح بیرونی شیرآلات شما دچار رسوب شده است، می توانید مراحل رسوب گیری شیر اهرمی را در مقاله تمیز کردن شیرآلات رسوب گرفته مطالعه نمایید. امّا اگر داخل شیرآلات شما دچار جرم و رسوب شده است در همین مقاله مراحل رسوب زدایی داخل شیر آب را دنبال کنید. رسوب گرفتگی داخل شیرآلات ممکن است به دو صورت رخ دهد:

  • جمع شدن ذرات شن و ماسه و رسوب پشت قطعاتی مانند توری کارتریج و پرلاتور
  • تشکیل رسوب، به مرور زمان، بر روی قطعاتی مانند توری کارتریج و پرلاتور

بسته به سختی آب محلی که شیرآلات در آن بسته شده است و سرعت تشکیل این رسوبات، هرچند وقت یک بار باید عملیات از بین بردن رسوب داخل شیرآلات را انجام دهید. اما چگونه رسوب داخل شیرآلات را پاک کنیم؟

  • رسوب زدایی پرلاتور شیرآلات
  • رسوب زدایی کارتریج شیر اهرمی

رسوب زدایی پرلاتور شیرآلات

پرلاتور یا همان سرشیر کاهنده آب در آبریز شیرآلات (محل خروج آب) بسته می شود. این بخش وظیفه مخلوط کردن آب و هوا را بر عهده دارد تا علاوه بر مصرف بهینه، فشار مناسب آب را نیز حفظ نماید. ساختار پرلاتور توری مانند است و به همین دلیل ممکن است به مرور زمان جرم ببندد و یا پشت این توری ذرات ریزی جمع شود. جرم گرفتن پرلاتور خود را در موارد زیر نشان می دهد:

  • کاهش فشار آب
  • تغییر طعم، رنگ و بوی آب
رسوب زدایی پرلاتور شیرآلات

در این حالت برای پاک کردن رسوب آب پرلاتور و از بین بردن رسوب داخل شیرآلات مراحل زیر را طی کنید:

  1. پرلاتور را با استفاده از آچار و یا با دست باز کنید. پرلاتور بعضی شیرآلات در قطعه ای به نام بوش پرلاتور قرار می گیرد و در سر عَلَم نصب می شود. در این حالت برای دسترسی به پرلاتور کافی است بوش پرلاتور را باز کنید.
  2. به کمک مسواک رسوب آب موجود بر روی پرلاتور را پاک کنید.
  3. سپس پرلاتور را برای چند لحظه در مسیر آب با فشار بالا نگه دارید.
  4. در صورتی که پرلاتور کاملاً جرم گیری نشده است، برای پاک کردن رسوب آب آن، پرلاتور را بسته به میزان رسوب آن را به مدت 1 تا 2 ساعت در محلول آب و سرکه قرار دهید. در موارد حاد می توانید از محلول آب و تمیز کننده مَن به مدت 5 دقیقه کمک بگیرید.
  5. پرلاتور را آبکشی کنید و سر جای خود ببندید. بهتر است بوش پرلاتور را با آچار سفت نکنید چون ممکن است در صورت نیاز مجدد به جرم گیری آن دچار دردسر شوید.

در صورتی که با پاک کردن رسوب آب از پرلاتور و کارتریج مسأله کاهش فشار آب حل نشد، بهتر است مقاله علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی را دنبال کنید. همچنین، اگر پس از رسوب گیری مشکل سفت شدن دسته اهرمی برطرف نشد، به مقاله سفت شدن شیر اهرمی مراجعه کنید. بعضی اوقات ممکن است با وجود از بین بردن رسوب داخل شیرآلات مشکلات فشار آب و گیر کردن دسته اهرمی همچنان حل نشوند. در این حالت احتمال می رود رسوب در بخش های داخلی کارتریج و یا سایر بخش های غیر قابل رؤیت شیر اهرمی گیر کرده باشد. این مشکل نیز با تعویض کارتریج و در نهایت تعویض شیرآلات برطرف خواهد شد. بهتر است اگر چنین شرایطی را تجربه می کنید از یک متخصص برای تصمیم نهایی کمک بگیرید تا در صورت امکان تعمیر شیرآلات هزینه ای بی جهت برای خرید شیرآلات جدید صرف نکنید.

همانطور که بررسی شد، رسوب آب باعث بروز مشکلاتی مانند تغییر بو و طعم آب، سفت شدن دسته شیر اهرمی، کاهش فشار آب و... می شود و نیاز به جرم گیری شیرآلات پیش می آید. تمیز کردن شیرآلات به دو بخش رسوب زدایی سطح شیر اهرمی و رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی تقسیم می گردد. در این مقاله روش از بین بردن رسوب داخل شیرآلات، به تفکیک قطعات درگیر مانند پرلاتور و کارتریج، به صورت گام به کام آورده شد.


استفاده از این مقاله صرفا با لینک فعال مجاز است.



دسته بندی: نگهداری از شیرآلات

ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

راهنمای از بین بردن رسوب داخل شیرآلات

راهنمای گام به گام تعمیر گرفتگی و فشار کم شیر آشپزخانه

راهنمای تعمیر چکه و گرفتگی شیر پیسوار

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

راهنمای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات طلایی

علت هرز شدن شیر آب چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

علت سفت شدن شیر های اهرمی چیست؟ چطور می توان آن را برطرف کرد؟

آموزش خانگی برطرف کردن فشار کم آب در شیر اهرمی و بررسی علت های آن

روش های خانگی از بین بردن رسوب شیرآلات و جرم گیری شیر اهرمی

آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات اهرمی

علت چکه کردن شیر اهرمی چیست؟ چگونه جلوی چکه آب را بگیریم؟

آموزش تعمیر علمک شیر ظرفشویی، تعویض اورینگ و واشر و رفع نشتی

چگونه شیرآلات را تمیز کنیم؟

نظرات شما