,
سبد خالی است
ورود

علت هرز شدن شیر آب چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

علت هرز شدن شیر آب چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

آیا تا به حال در حمام و یا زمان شستشوی ظرف ها از خود به خود بسته شدن شیر اهرمی دچار کلافگی شده اید؟! در چنین حالتی پس از باز کردن آب، دسته شیر اهرمی به آرامی به حالت اولیه خود یعنی حالت بسته بر می گردد و جریان آب به تدریج کم فشار و در نهایت قطع می شود. هرز شدن شیر آب یا شل شدن دسته اهرمی شیر علت های مختلفی دارد که از شل بودن مهره کارتریج و خرابی کارتریج تا اشکال در محفظه قرار گرفتن کارتریج گسترده است. در این مقاله انواع علت هرز شدن شیر آب و مراحل قدم به قدم تعمیر آن بررسی شده است.

هرز شدن شیر آب (شل شدن دسته اهرمی)

بعضی اوقات ممکن است دسته اهرمی شیرآلات بیش از حد روان و شل حرکت کند. در این حالت زمانی که آب را باز می کنید، دسته شیر کم کم به جای اولیه خود بر می گردد و شیر به صورت خودکار بسته می شود. چنین مشکلی اصطلاحاً هرز شدن شیر آب نام دارد و بسیار آزاردهنده است! خبر خوب اینکه با یافتن علت هرز شدن شیر آب، می توانید شیر اهرمی خود را تعمیر کنید.

علت هرز شدن شیر آب

هرز شدن شیر آب یکی از مشکلاتی است که ممکن است در شیرآلات اهرمی پیش بیاید. در صورتی که ابزار مناسب و کمی دقت و حوصله داشته باشید، می توانید خودتان این مشکل را در خانه حل کنید. علت هرز شدن شیر آب یا شل شدن دسته اهرمی می تواند یک یا تمام موارد زیر باشد:

  • شل بسته شدن بیش از حد مهره کارتریج
  • خرابی کارتریج
  • اشکال در تراشکاری محل قرار گرفتن کارتریج در داخل شیرآلات
  • دسته اهرمی بیش از حد سنگین و نامتعارف

هرز شدن شیر آب در اثر شل بودن بیش از حد مهره کارتریج

یکی از علت های هرز شدن شیر آب می تواند شل بودن مهره کارتریج باشد. در زمان مونتاژ شیرآلات بهداشتی و یا پس از تعمیرات ممکن است مهره کارتریج به اندازه کافی محکم در جای خود بسته نشود؛ در نتیجه باعث هرز شدن شیر آب شود.
هرز شدن شیر آب چطور برطرف می شود؟ برای تعمیر هرز شدن شیر آب باید فشار بسته شدن مهره کارتریج را تنظیم کنید. برای این کار بهتر است از ابزاری به نام تُرک مِتر (Tork/Torque meter) استفاده کنید تا بتوانید دقیقاً با فشار استاندارد 8 تا 12 نیوتن متر مهره کارتریج را در جای خود محکم کنید.؛ اما درصورت عدم دسترسی به این ابزار می توانید با چند بار آزمون و خطا فشار مناسب را بیابید. برای تعمیر شل بودن دسته اهرمی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. فلکه اصلی آب و یا شیر پیسوارهای سرد و گرم را از زیر سینک روشویی و ظرفشویی ببندید.
  2. دسته شیر اهرمی را در حالت باز قرار دهید.
  3. نگین آب سرد و گرم (نشانگر آبی و قرمز) را از جای خود خارج کنید. مراقب باشید به آبکاری شیر در اطراف نگین آسیبی وارد نشود.
  4. با استفاده از آچار آلن مناسب پیچ دسته که در زیر نگین قرار دارد را باز کنید.
  5. دسته شیر اهرمی را از جای خود خارج کنید.
  6. قالپاق را از جای خود خارج کنید.
  7. مهره کارتریج را با استفاده از ابزار تُرک مِتر با فشار 8 تا 12 نیوتن متر محکم کنید. (دقت داشته باشید سفت کردن بیش از حد مهره کارتریج باعث سفت شدن دسته اهرمی می شود.)
  8. قالپاق، دسته و نشانگر آب سرد و گرم را دوباره در جای خود ببندید.

نقش مهره کارتریج در شل شدن دسته شیر اهرمی

کارتریج شیر اهرمی در واقع مرکز تنظیم دما و فشار جریان آب خروجی است. این قطعه در ساختار خود دارای دو سطح سرامیکی صیقلی است که بر روی هم آب بند شده اند. هر یک از این دو سطح دارای سه مجرا (دو مجرای ورودی و یک مجرای خروجی) هستند که در حالت عادی بر روی یکدیگر منطبق نیستند و به جریان آب اجازه ورود و خروج نمی دهند. با باز کردن شیر و انطباق این مجراها آب سرد و یا گرم ابتدا از دو مجرای ورودی کارتریج وارد این قطعه می شود و سپس از مجرای سوم که مربوط به آب خروجی به سمت علمک یا شلنگ توالت است، از کارتریج خارج می شود. دسته کارتریج به دسته شیر اهرمی متصل است و میزان ورودی هر یک از دو جریان آب سرد و گرم به واسطه حرکت دادن دسته اهرمی توسط کاربران تعیین می شود. طبیعتاً هر چه آب سرد و یا گرم ورودی به کارتریج به نسبت دیگری بیشتر باشد، جریان خروجی سردتر و یا گرم تر می شود.

تعمیر هرز شدن شیر آب چگونه است؟
شل بودن مهره کارتریج رایج ترین علت هرز شدن شیر آب است. مهره کارتریج قطعه ای است که بر روی کارتریج بسته می شود تا آن را در جای خود محکم کند. این مهره در واقع سفت شدن شیر اهرمی و یا هرز شدن شیر آب را تعیین می کند. در صورتی که فشار بستن مهره کارتریج بسیار کم باشد، دو سطح سرامیکی صیقلی در کارتریج به راحتی بر روی هم حرکت می کنند و دسته کارتریج نمی تواند وزن دسته شیر اهرمی را که به آن متصل است تحمل کند. در نتیجه، دسته شیر اهرمی شل به نظر می رسد و هرز شدن شیر آب رخ می دهد. اما اگر فشار بستن مهره کارتریج بیش از حد باشد، سطوح سرامیکی کارتریج، در اثر فشار، امکان حرکت بر روی یکدیگر را از دست می هند و دسته شیر اهرمی سفت می شود. فشار مناسب برای بستن مهره کارتریج 8 تا 12 نیوتن متر است که با ابزاری به نام تُرک مِتر سنجیده می شود.

هرز شدن شیر آب در اثر خرابی کارتریج

خرابی کارتریج نیز ممکن است باعث هرز شدن شیر آب شود. همانطور که در مقاله تعمیر کارتریج شیر اهرمی نیز بررسی شده است، جهت تعمیر هرز شدن شیر آب به دلیل خرابی کارتریج مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. جریان آب را یا از فلکه اصلی و یا از شیر پیسوار (برای شیرآلات روشویی و ظرفشویی) ببندید.
  2. دسته شیر اهرمی را در حالت باز قرار دهید.
  3. نشانگر آب گرم و سرد که اصطلاحاً نگین نامیده می شود را از جای خود خارج کنید تا پیچ مغزی دسته را مشاهده کنید.
  4. با آچار آلن سایز 2.5 پیچ دسته را باز و دسته اهرمی شیر را جدا کنید.
  5. کاور (قالپاق) یا قطعه کروی زیر دسته را از جای خود خارج کنید.
  6. مهره کارتریج را با آچار باز کنید.
  7. کارتریج معیوب را از جای خود خارج کنید و کارتریج سالم را در جای خود قرار دهید. دقت کنید پایه های کارتریج باید به درستی در نشیمن خود قرار گیرند.
  8. تمام قطعات شیر را در جای اولیه خود ببندید و فراموش نکنید مهره کارتریج را به کمک تُرک مِتر با فشار 8 تا 12 نیوتن متر (نه بیشتر و نه کمتر) محکم کنید.

همانطور که انواع علت سفت شدن شیر اهرمی متفاوت است، هرز شدن شیر آب نیز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. رایج ترین علت هرز شدن شیر آب، شل بسته شدن مهره کارتریج است. دلایل دیگری مانند خرابی کارتریج، اشکال در تراشکاری محل قرار گرفتن کارتریج و یا دسته غیر استاندارد بیش از اندازه سنگین می تواند باعث شل شدن دسته شیر اهرمی شود. این مشکل ممکن است برای شیرآلات با کیفیت و قیمت های متفاوت پیش بیاید اما برطرف کردن آن پیچیده نیست. با مطالعه این مقاله می توانید تعمیر شیر اهرمی و برطرف کردن هرز شدن دسته اهرمی شیر را در خانه انجام دهید.
در صورتی که همچنان سوالی در زمینه هرز شدن شیر آب دارید، برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان شیرآلات کاویان به آن پاسخ دهند.


استفاده از این مقاله صرفا با لینک فعال مجاز است.



دسته بندی: نگهداری از شیرآلات بلاگ

ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
شیرآلات کاویان 2 سال قبل
لغو
پاسخ
2-

سلام و وقت بخیر. می تونید از چسب دوقلو روی آچار آلن استفاده کنید یا مته بزنید ولی امکان خرابی دسته شیر یا کارتریج وجود داره که در این صورت باید تعویض بشن. در کل اگر چنین مشکلی به وجود اومده بهتره از نصاب متخصص کمک بگیرید.

محمد بلندپروا 2 سال قبل
لغو
پاسخ
1-

با سلام بعلت سفت بودن پیچ آلن جهت درآوردن دسته شیر اهرمی، پیچ آلن خور آن هرز شد. چه راه حلی وجود دارد تا بتونم آنرا باز کرده و کارتریج آنرا که مدتی است چکه میکند تعویض کنم؟ ضمنا قبلا هم یکبار پیچ آلن رو کاملا باز کرده بودم ولی دسته شیر اهرمی درنمی آمد، علتش و راه حلش چیه؟ با تشکر

captcha
ارسال نظر

راهنمای از بین بردن رسوب داخل شیرآلات

راهنمای گام به گام تعمیر گرفتگی و فشار کم شیر آشپزخانه

راهنمای تعمیر چکه و گرفتگی شیر پیسوار

معرفی انواع شیر پیسوار و کاربرد و جنس آن

راهنمای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات طلایی

علت هرز شدن شیر آب چیست و چطور می توان آن را برطرف کرد؟

علت سفت شدن شیر های اهرمی چیست؟ چطور می توان آن را برطرف کرد؟

آموزش خانگی برطرف کردن فشار کم آب در شیر اهرمی و بررسی علت های آن

روش های خانگی از بین بردن رسوب شیرآلات و جرم گیری شیر اهرمی

آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات اهرمی

علت چکه کردن شیر اهرمی چیست؟ چگونه جلوی چکه آب را بگیریم؟

آموزش تعمیر علمک شیر ظرفشویی، تعویض اورینگ و واشر و رفع نشتی

چگونه شیرآلات را تمیز کنیم؟

نظرات شما